May 15, 2014

HO (versi umum)

Bismillahirrahmanirrahim.

Saya seharusnya bercakap sekarang, tp instead jadi menulis saja.. saya ada kawan2 n juniors yg Tanya pengalaman bekerja di Sarawak, n saya hutang sbb x sempat nak reply lg.. there r too many patients to VE n babies to deliver (??).

Siapa saya?
Saya HO, di 0&G (sakit puan dan perbidanan) di sebuah hospital di Sarawak. Saya first poster. Masuk kerja bulan Disember 2013. Saya asal Rawang. Saya telah di-extend selama  3 bulan kerana prestasi yg x memuaskan. Tambahan pula, HOD kami tegas orangnya, dan ingin kami betul2 terel. Sekarang sy tgh fening mcm mana mahu keluar dept ni sebab specialist kata, kalau mahu keluar, kena buat 3 caeser. Gila…

Sarawak?
Sarawak sebuah negeri yg best dgn komposisi demografi yg agak berbeza dr semananjung. Ada ramai org Iban. Di Bandar tmpt sy tinggal, ramai org Cina juga. It makes u feel Malaysian. They are ALL nice people if you are nice to them. You can try new food, n Miri best specialities (from what I sempat makan kat pantry dgn nurses) include ikan masin, cencaluk, ikan fusuk, ikan tahai etc. Utk memeriahkan rasa patriotic saya, sy telah membeli n membaca 2 buah buku – “Many colors, one race” (by anas zubedy) & “Unmistakably Chinese, Genuiney Malaysian” (by Rita Sim)

HO?
Despite being extended for 3 months, saya perlu mengaku bahawa sy x menyesal dtg Sarawak. Training bagus alhmdlh. Apa x bagusnya, siap suruh buat caeser 3 kali, baru boleh keluar department. Lama-lama, alhmdlh rasa very comfortable bekerja dkt dewan bersalin dan kawasan yg sewaktu dengannya. Saya memang loser bab motor skills nih, I’m clumsy, lemah bab2 kemahiran hands-on. Awal-awal dulu, ambil darah pun canggung, VE (vaginal examination) pun masih malu2 dgn patient, x berani mahu korek2 cari pangkal Rahim. Kini, tidak lagi. Bahkan, kadang2 anda jadi lebih eksaited utk belajar benda baru. Tambahan pula, Sarawak akn hantar HO yg dilatih d hospital2 besar, ke hospital2 di pedalaman nun waktu hang jadi MO nanti, so they would train you so you can survive alone out there. They have their own protocols (Sarawak emergency etc), sesuai dgn keperluan khusus negeri ini.

Doktor Muslim
So far, paling2 pun, saya x dapat lah leave impact apa sgt kat patient. X ada pulak patient yg mintak mahu usrah dgn saya.. haha.. Paling2 pun, tlg mereka jaga aurat di O&G tu, abide by their request utk female doctors, dan ingtkn mereka utk berdoa. tp always remain peramah dgn patient.. clerk tp buat ala2 bersembang.. eg amek family history, tp tanya mcm concern psl parents depa.. “mak ayah macam mana puan? Sihat? Gembira?” happy sgt bila ada pt yg dr pedalaman ke atau marginalized ke, yg dtg for her first ever hospital visit in her life, Tp bila kita Tanya “takut x nk dtg hospital lg?“  - “sik (tak) takut sbb doktor2 baik”.. hehe.. handle ur patients with care, walaupun deme uneducated etc, explain dlm layman term apa kita tgh buat kat diorng.. it’s their body, n they have right to know what we are doing to the jasad..  juga, jaga hubungan dgn nurses. Nurses best gila, kalau kita rapat dgn deme, they would help us, would ajak kita join makan kat pantry, boleh sembang, gelak2, geletek2 together. Even the PPKs, the cleaners. Always greet ppl. Layan semua staff x kisah pangkat, sbb they all matter.. tahukah anda, cleaner pun ada kena oncall kat labor room, n bila pt selesai beranak, deme kena cepat2 bersihkan sbb nnt ada org lain nk guna bed nak beranak.. pernah ada satu emergency cesar kami delay sbb tak tau mana pi cleaner, mogok mungkin.. haha.. dan, manfaatkan masa utk buat Tarbiyah Dzatiyah. X yah rasa guilty tinggalkan kerja n p answer your BIGGEST BOSS’ call, selak quran dlm ward, baca mathurat otw pi kerja.

Life?
Org kata HO x dak life. Sy rasa it all depends on how u define life. Kata banna dalam risalahnya ‘ke mana kita menyeru manusia’, ada 4 matlamat hidup HO (manusia) :
 (1) hedonistic (47:12) – eg time post call or weekend off, pi tgk movie, enjoy tmpt makan baru, karaoke, buat hobi pelik spt belajar tarian salsa utk suka2
(2) berhias n berbangga (3:14) : “yeay gaji masuk! OMG, I work very hard on call, kena maki dgn MO for this gaji, n I deserve it.. I can go belanja to buy new bags, shoes, pi facial yadayadayada”
(3) buat kacau (2:204-205) : “jom sabo(taj) MO ni.. biar dia kena marah kawkaw dgn specialist
(4) mukmin (22:77-78) : “alhamdulillah, weekend off.. ana nak ziarah lah adik usrah ana kat $%$@” “haa.. saya dah solat.. sudahkah awak solat? Kalau belum, mari saya setel-kan patient awk, n awak p solat”

So, mana satu adlh anda dan saya?
Jika anda adalah nombor 4, boleh proceed baca post seterusnya.. (klik sini)

Jun 12, 2013

Global March to Jerusalem 2013 (GMJ) at Moscow

Bismillahirrahmanirrahim..

Disclaimer :

  • my support toward pro-palestine cause is not affiliated toward any societies or bodies that I'm involved. It is purely personal and individual.
  • this post is NOT to encourage the readers to commit any risky decisions that may jeopardize the readers' safety, future and whatnots. At your own risk.
  • the aim of this post is to provide non-russian-speaking muscovites who are into this palestinian struggle with GMJ information 

Few weeks before :

This year, many friends back in Malaysia and in the other parts of the world were talking and promoting this GMJ event. They assured me that this was supposed to be world-wide event, so check your country. Did few googlings, but found only previous GMJs info with one of it - a youtube video of GMJ12 event in front of the Israeli embassy in Moscow. Not much on GMJ13. And, I remembered that a friend of mine had accidentally saw a Palestinian protest when she was walking out of this one metro station. She uploaded few pictures at Facebook. I PM-ed her to confirm which station - Ulitsa 1905. And, I made promise to myself - I would just wait at the station on that GMJ day (with my books because the state exam would be on June 10th and 11th) just in case there would be such event in here - Moscow.

Few days before : 

On the early week of GMJ's event, I did few more googlings and tadaa! The official GMJ page announced that there would be 2 events in Russia :
on 7th afternoon : a gathering in front of Israeli embassy in moscow
on 8th : cultural events, place and time not mentioned

Night of June 6th :

I've found an entry that they change the place and timing. It would be on Saturday, June 8th at Ulitsa 1905 metro. And, the best part is it is approved by the municipality/goverment so I won't be risking anything.

Showtime!
pre-event



this is how 'Jerusalem' is written in Russian cyrillic

one of the banners

the man in white was the maestro of the chants

palestine - people of russia are with you!





one of the very few women at the protest

my folded flier

another flier



Feedback :

  1. Out of place. My mastery of Russian language is not convincing enough and being an introvert, to come up and initiate conversation with strangers in another foreign language was a huge task. I tried asking a woman when the event would start, but being Russian-ized, she offered me russian hospitality - stoic face, no smile, short answer and simply walk away from me (I wished she invited me along to walk together to join the crowds). Those people there seems to know each other that I almost believed it was a closed event, only for those who are invited. A man asked my help to take his picture. Towards the end, alhamdulillah, a pregnant camerawoman hijabi approached me and asking for my contacts info. Upon leaving, one of the flyer boy thanked me in English. (I understand simple 'spasiba' anyway.. hehe..) For most of the time, I felt like I was invisible, hiding behind my camera to take pictures. 
  2. The size of the crowd. Hopefully, more Russians are aware about palestinian issue and events. From my observation, there are around 25-30 persons who were holding flags and banners. And there was people at the periphery who mostly was the media people or the committee itself. The surrounding Russians who approached the square were few. The flyer boys should have been more proactive in giving away the fliers to those Russians. Despite the small number of participants, there were muslim women in hijab, the non-hijabis, christian, typical russian-looking granddads, arabic-speaking arabs/non-arabs, the slit-eyed asians and many more. 
  3.  The content of the event. There were speeches by many people with the cameraman recording them. No amplifier, and thus the speech could only be heard within few metres radius. Few non-synchronous chanting and yells. Pre-event rehearsals or training of the yell would be nice, since most of the wordings are in Arabic. I am praying hard that one day, GMJ Moscow could have their flash mob, and better, at the Arbat or the Red Square. This Palestinian issue could be sensitive, but if is tackled rightly and presented to the public in a fun way, we can get this humanitarian message through.  
Overall

Upon leaving the square, I noticed a Russian man of his mid-20s in maroon tight trouser and yellow polo shirt approaching the square. His face was lit with youth idealism and he keenly asked what we had just now. The flyer boy who just thanked me in English explained to him that it was of Palestine and it just finished. On my way back home in the metro, I noticed the same Russian man - this time his face was wearing the usual Russian grim expression. 2 different expression from one same person. It was heart-warming to witness that even the grim Russians have the spark of goodness and idealism in their hearts to make the world a better place. 

And despite my critics, I must say that the experience is priceless since it was my first time attending protest. I feel very uplifted to exercise my right of speech freedom. 



Allahu'alam. Allah knows best.

Aug 26, 2012

kaca tv dan kaca cinema

bismillahirrahmanirrahim.

sudah lama x menulis..
*straight to the point sbb bateri sudah mahu habis*

KACA TV

bbrp bulan sudah, penulis dan teman2 muslimat terlibat utk shooting sebuah prog ala2 nona versi muslimah.
rasional penglibatan penulis dan teman2 muslimat adlh krn ia program yg targetnya muslimat..
maka, sebaik dimaklumkan, bersidanglah kami serumah dan teman2 utk menyiapkan props2, gotong royong bagai...

*charger dah psg, so no rush*

akhirnya tibalah hari shooting.. sesampainya para kru, deme menginspect latar tmpt.. tuan kameraman agk kurng berpuas hati lantas kami diminta menutup side2 kurng lawa utk kamera by kain... termasuklah di atas sebuah meja yg terdapat sebuah printer.. printer diangkat dan kain perlu diletakkan di atas meja.. tuan kameraman membantu proses tersebut, dan hamek kau! terkeluar 2 ekor lipas dr bwh printer menyusup laju. cess.. tuan kameraman agak terkejut (bahkan mungkin melatah)... begitu juga penulis, bukan sbb terkejut, tp sbb malu besar... haiyo... rasanya agak ketara emosi malu, tuan kameraman kata 'x pe, rilek bos.rilek..' walopn dia sbntr td terkezut dgn kemunculan lelipas td. utk cover baik punya, penulis cuba mengatakan dgn tenang 'summer ni mmg byk lipas'... jantung ibarat terhempas ke diaphragm, kulit muka menebal setebal tembok kremlin gitu, panas je rasa muka... dpn2 kru tv jugak lipas mahu keluar.. tp, itu lah antara peristiwa2 bersama ex-teman serumah yg akn bisa memecahkan perut hingga ke hari ini.. masalah lipas ini telah kami alami sejak awal2 kami pindah masuk ke rumah kami.. menurut tuan rumah, hal ini kerana penyewa2 sblm kami x membersihkan rumah dgn tuntas dan x simpan/discard mknn dgn elok... dah bertahun kami cuba get rid of them, dan usaha tersebut berterusan hingga k hari ini..

antara perkara lain yg menarik perhatian penulis adlh bendera palestin bersaiz A4 hand-made yg ditampal di dinding bilik kami diminta utk diturunkan.. bendera itu seketul duduknya kat dinding, mmg obvious.. (muffler palestin di kepala katil boleh dibiarkan sbb it's small).. isu sensitip katanya.. ia seakan memberitahu kita bhw for such issue, kena ada higher authority yg endorse... huu.. walopn isu2 palestin sudah byk kuar at tv, still isu ini masih belum di-masyarakat-kan betul2... so, they are still lots of work to be done supaya semua org comfortable with this issue, dan mmg boleh izzah/flaunt it di mana2 dan bila2..

so tibalah hari ia perlu on-air.. i was aware of it, tp penulis x gemar melihat muka sendiri di tv, dan x maklumkn pd ahli keluarga yg lain ttg siaran tersebut... alih2 ada plak sedara tepon suruh bukak tv channel skian2... nasib baik, bukak2 dah iklan dan nak habes.. hoyeah! at the same time, kat fb, ada bbrp akhawat yg menegur and congratulate the team.. hu.. izzahnya deme bila perihal DnT kuar TV... on a second thought, penulis merasakan it isn't just about me or my friends @ tv, deeper than that, it is DnT... so, pttnye penulis kenalah rse excited mcm akhawat lain juga sbb bukan muka penulis di situ sbnrnya, tp DnT tuh.. huuu..

KACA CINEMA

hasil gugling penulis, atenye, one of my fave author - inche mitch albom dan one of my fave director - inche steven spielberg (me love sci-fi!) share the same mentor/naqib/murabbi! bahkan, one of albom's book - 'have a little faith' is all about their mentor - inche robert lewis, a famous conservative rabbi.. tinggi sungguh skill murabbi beliau.. =.='