Jul 15, 2009

Suatu Penungguan di Dunia

Dengan nama-Nya..

Walaupun 'feeling'nya telah pudar, 'feeling' itu akan kembali lagi bila kita bersua, Komuter.

Hati remuk-rendam. Ibaratnya seperti tin air gas F&N perisa Sarsi yang diremuk kemek untuk di-recycle.

Walaupun hanyalah sebuah kenderaan awam, Komuter bisa meremukkan mana-mana hati manusia tatkala terdengar pengumuman - Tren ke &*!@$ adalah lewat. Tren ke!@#$% adalah lewat.

Atau, pengumumannya mungkin berbunyi begini - Tren ke !~@#$ telah dibatalkan perjalanan. Sila tunggu tren seterusnya. Tren seterusnya akan tiba 40 minit lagi. Harap maklum.

Di Jepun, landasan kereta api memang menjadi tarikan utama untuk mereka yang gemar membunuh diri kerana kelajuan dan kekerapannyanya yang bisa membunuh.

Mungkin satu hari nanti di Malaysia, ada juga yang cuba membunuh diri. Bukan kerana kelajuan dan kekerapan Komuter, tapi sebab kelambatannya yang melampau sehingga naik geram dibuatnya.

Cubaan hanya tinggal cubaan kerana seperti selalu, Komuter akan mengengsot dan akan tiba LEWAT!!!!

Demikianlah sebuah penungguan di dunia...

Wallahualam...

MUs

Dengan nama-Nya...

(setelah terhantuk oleh sepinggan sambal terung buatan 'bukan orang biasa')

Untuk makluman anda, kami sedang dalam proses baik pulih, rekonstruksi, penstrukturan dan penjenamaan semula. Sebarang kesulitan sukar untuk dielakkan.

Adess.. Selesai sudah kes MU no.1 - Manik Urai dengan 'kemenangan moral' berpihak kepada pihak tertentu. Encik Najib pun bagi komentar nun jauh dari Sharm el-Sheikh, Mesir sempena persidangan NAM.

Hujung minggu ini, kes MU no.2 - Manchester United. Bukan main heboh Buletin Utama. Owen turun padang lah, ini lah itu lah. Orang yang tak pernah tengok match EPL pun sampai tau apa benda Setan Merah tuh.

Kalau sapa-sapa jadi pemain Malaysia, mesti dah ketaq lutut. Hari-hari dok promote team lawan. Majulah sukan untuk 1Malaysia!

Kalau kami jadi orang Islam di wilayah bergolak kat China, mesti ketaq lutut juga. Hari-hari sedara sendiri lupakan kita. Entah-entah NAM sendiri pun tak amek pot pasal apa yang jadi. Dok memanjang buat resolusi, bila habis angkat kaki, resolusi tinggal resolusi.

Wallahualam...

Jul 9, 2009

Rijal-nya Wanita Itu (part 2)

Dengan nama-Nya

Berderau darah kerana terlalu excited mendengar Sejarah Islam di Nusantara.

Laksamana Malahayati, seorang Admiral (ketua angkatan laut!!) kerajaan Islam Acheh bagi menentang kependudukan penjajah Belanda laknatullah pada abad ke-16 (tahun 1500-an!). Juga, beliau menubuhkan pasukan turus khas Inung Balee, yang dianggotai para balu syuhada'.

Tjoet Nyak Dien, seorang lagi mujahidah Acheh menghalau penjajah Belanda laknatullah pada kurun ke-19 (tahun 1900-an). Ketika Masjid Raya Baiturrahman dimusnah penjajah bangsat, berikut antara ucapan beliau:

Lihatlah wahai orang-orang Aceh!! Tempat ibadat kita dirusak!! Mereka telah mencorengkan nama Allah! Sampai kapan kita begini? Sampai kapan kita akan menjadi budak Belanda?

Terasa bodoh pula bila difikir betapa kita dikencing bodoh-bodoh oleh sukatan buku teks Sejarah. Apakah tidak bangang seseorang yang beriya-iya melawan penjajah/kerajaan hanya kerana tak mau bayar cukai tanah, saman speed trap atau tol highway?

Itu pasal masa belajar Sejarah dalam buku teks dulu selalu ngantuk. Semua pakat cerita sejarah yang dah putar belit, yang nampak macam kita ni umat Islam bodoh piang.

Ini strategi kuffar. Mereka menjauhkan kehidupan kita dari al-Quran. Mereka menjauhkan kita dari sejarah.

Strategi kuffar nampaknya berjaya. Para isteri-ibu dah kurang fikir untuk menyumbang kepada perjuangan macam Malahayati, Aisyah ra ataupun sahabat baginda - Safiyyah. Tapi dok fikir Wanita Hari Ini, Tilam & Bantal, produk penambah tenaga...

Wallahualam...