Oct 18, 2008

keCELAkaan

Paradoks rasa terharu, cemburu & gembira masih belum hilang.

Aku terus-terusan dihantui masalah-masalah kecil ciptaanku sendiri, ciptaan hawa nafsuku, ciptaan palit hitam di hatiku walhal ramai kenalan-kenalanku sudah mencipta langkah jauh dalam menyelesaikan masalah dunia.

Aku terus-terusan terkapai-kapai mengurus kehidupan dalam kekacauan jiwa walhal ramai kenalan-kenalanku sibuk berurusan menggapai misi menegakkan deen-Nya.

Aku terus-terusan diamuk rasukan syaitan walhal ramai kenalanku diayun keasyikan mendekati Tuhan.

Arghh! Ziarah maya yang membangkitkan paradoks ini tidak berkesudahan. Blog-blog mereka menggambarkan betapa indahnya perjuangan ini.

Dan aku, membawa sarat rasa cemburu, gembira & terharu sepanjang perjalananku merentasi gugurnya daun-daun luruh di jalanan petang tadi. Aku kepingin jadi seperti mereka. Hatiku lemas dalam air mata kerinduan akan hidayah-Nya. Azamku ingin pulang ke rumah dan menyelesaikan apa yang termampu.

Dan setibanya aku di rumah, segera kucoretkan ini sebelum memulakan tindakanku. Dan di awal coretan ini, aku dirasuk amuk syaitan lagi seperti hari-hari lalu.

“Allah telah menjadikan iman sebagai perisai baginya, dzikir sebagai perbekalannya dan menjadikan permohonan perlindungan sebagai senjatanya. Bila manusia mengabaikan perisai, perbekalan dan senjatanya maka dia sendiri yang patut dicela!”
(Ulasan Surah An-Naas dari Tafsir Fi Zilail oleh Sayyid Quthb)

Tuhan, maafkan aku yang terCELA ini, lindungi aku yang terCELA ini dari syaitan dan bekalkan aku yang terCELA ini dengan istiqamah untukku baiki diri, agar di akhirat nanti, bukan aku yang jadi si CELAka penghuni neraka.

Ya Rahman, Pencinta para Muhsinin & Tawwabin, lebarkan kasih sayang dan cinta-Mu pada aku dan mereka yang bersamaku. Campakkan taubat dalam hati kami ketika jahatnya kami agar kami jadi Tawwabin. Ketika baiknya kami, campakkan rasa tidak puas dalam hati kami agar kami perbaiki diri jadi Muhsinin.

Wallahualam…

13/10/08
1755

1 comment:

kayd said...

salam..iman ek ni?
ooo..ade blog xckp dgn kd ye..
teruskan perjuangan sahabatku
ruh yang sama..kita satu team.
^________^V