Jul 3, 2009

Dari sekolah rendah ke sekolah menengah

Dengan nama-Nya...

Darjah 2 & 4:
2 orang adik perempuanku yang bersekolah rendah ditelan masuk ke dalam perut van sekolah yang hampir penuh. Aku di pintu rumah. Aku dengar mak cik yang bawa van kata dekat adik-adikku "Izzatil! Izzani! Pergi duduk kat tempat belakang sekali tu. Jangan malu-malu. Kejap je lagi sampai sekolah." Rupa-rupanya seat belakang tu semua budak lelaki.

Darjah 6:
Amirul cerita "Kat dalam kelas saya senyap je. Kat luar kelas, baru saya bising. Cikgu tau saya sebenarnya bising, jadi bagi Ujian Lisan A. Saya senyap sebab cikgu susun budak lelaki duduk dengan budak perempuan. Nak kasi kelas senyap. Saya kena kepung dengan perempuan kiri kanan. Yang sorang tu duduk tepi dinding dengan mulut bising suka marah saya. Sorang lagi budak perempuan tuh jaga laluan keluar, dia besar jadi saya susah kalau nak keluar"

Tingkatan 2:
Nasrul cerita "Tadi kat sekolah ustazah marah-marah sebab masa Hari Kantin, hampir semua budak perempuan buka tudung. Ramai budak-budak masa Hari Kantin dating, peluk-peluk segala. Kat dalam kelas, boleh kata saya sorang je yang tak kapel." Miang betul budak sekolah menengah ni. Dulu sekolah rendah bukan main tak nak cakap dengan kawan perempuan.

Tingkatan 4:
Hanya mampu geleng kepala. Amboi, bukan main lagi SMS malam-malam. Dahlah lupa nak delete, kan aku dah baca. Dulu lebat je sekolah agama.

Matriks:
Pernah juga kantoi denganku ini. Padahal, awal-awal masuk sekolah menengah ada masalah anti perempuan.

TV:
Sikit-sikit cerita pasal mengawan,
Jantan cari betina, betina cari jantan,
Kalau gitu, apa beza kita dengan haiwan?

Wallahualam...

4 comments:

hanif said...

I'm beginning to think that the proper definition of “Man” is “an animal that writes letters.”
Lewis Carroll (1832-1898)

lea yana@Dr.Nur Liyana said...

salam iman..
woh..mmg pedas..bgus untuk sedarkan hati..
keep it up!!!

UMAH said...

hanif:

"MAN is Mungkin Ahli Neraka."
Iman (1989-?)

dr.lea:
salam lea.. jzkk.. huhu.. ;P

hatimukmin said...

haha....

sangat menarik...

tapi, tiba2 tersentap dengan persoalan pada akhir post tuh...