Oct 6, 2009

Kami makhluk paling toya

Bismillahirrahmanirrahim...

Jika ada benda yang boleh dibeli di Wall Street, akan kubeli SABAR sebanyak-banyaknya. Dengar kata, kadar pulangan untungnya benar-benar besar. Jauh lagi untung dari melabur di dalam komoditi emas atau pun saham amanah. Demand-nya sentiasa meningkat melambung-lambung, tapi supply-nya tersangatlah terhad.

Ramai manusia memiliki masalah yang memerlukan SABAR yang banyak. Ujian bisa datang dari macam-macam arah dalam rupa gaya yang berbeda. Yang di sini ujiannya datang dari manusia yang paling dia kasihi, yang di sana ujiannya datang dalam bentuk gegar gempa, yang di situ diuji dengan manusia yang menjengkelkan, yang di sinun ujiannya peningkatan berat badan lewat musim perayaan.

Dalam banyak-banyak promosi dan testimoni tentang sabar, paling kusuka ialah : SABAR bisa jadikan kita makhluk paling toya. Mu'min yang sebenar tidak akan dipengaruhi kesusahan atau kesenangan. Sentiasa cool dan constant iman dan amalnya. Lagaknya seperti ikan di laut; walaupun air laut masin, ikan tetap tidak menjadi masin, tapi tawar dan sodap!


Datangkanlah ujian seberat mana pun, emosi kita stabil tiada kacau dan kusut. Datanglah bala sebesar mana pun, kita tak persoal takdir Tuhan. Datanglah dugaan seteruk mana pun, kita masih bahagia kerana kita beriman bahawa Yang Mendatangkan Ujian itu juga sekali gus merupakan Yang Menghilangkan Ujian.

Dan tak sama kebaikan dengan kejahatan.
Tolaklah kejahatan dengan cara yang jauh lebih baik, 
hinggakan orang yang ada rasa permusuhan denganmu akan jadi seperti teman setia.
Dan itu tak dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang SABAR.
Dan tak dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang BERUNTUNG BESAR.
(al-Fussilat 41:34&35)

(klik untuk info lanjut tentang skim pelaburan ini)

P/S : Benar ini easier said than done. Tapi sekurang-kurangnya, dengan saling berpesan tentang kesabaran, kita akan lebih rasa terpanggil untuk men-tabiat-kannya sekaligus menjadi mereka yang dipuji Allah dalam surah al-'Asr (demi masa).

Wallahualam...

No comments: