Jun 21, 2009

Guna lensa yang betul

Bismillahirrahmanirrahim,
Selawat dan salam buat dai agung Muhammad saw beserta para sahabat,
Kita pohon perlindungan Allah daripada syaitan laknatullah.

Kali pertama medengar namanya, terpikir - Sape pakcik nih? Sungguh tak berape feymes... Tapi, sebaik membaca biografi pendeknya dalam buku tulisan Ust Maszlee Malik - "Hamas", ternyata Syeikh Salah Syahadah memang cool. Perasaan bersemangat sehingga meremangkan bulu roma!!

  1. merupakan pengasas Briged Al-Qassam, sayap militari Hamas
  2. lahir 14.02.1953 di Bayt Hanun, utara Gaza
  3. satu-satunya anak lelaki dan mempunyai 8 (!!!!) orang KAKAK
  4. ketika 5 thn (baya adik kita yang tadika), dia telah menghantar akaknya ke rumah suami selepas kakak dan abang iparnya diijabkabulkan
  5. feymes kerana keHENSEMan, keKEMASan, KUAT AGAMA, BERANI tak menyerah kalah!
  6. ketika di sekolah rendah, dia berjaya mengalahkan 6 orang pembuli yang 5 thn lebih tua drpdnya sekaligus!!
  7. ketika 15 thn (calon PMR), beliau dengan heroic-nya membantu pelarian Gaza spt memberi perlindungan dan makanan tanpa pengetahuan bapanya kerana tindakan ini berisiko tinggi - kalau diketahui pihak berkuasa, kena masuk penjara! Dia kan the only male heir, so bapak dia tak gemor dia buat kerja2 berbahaya
  8. mempunyai black belt Judo
  9. kawan-kawan kata kalau dia salam, memang kuat terasa nak terpatah tangan sebab punya kuat pakcik Salah ni.
  10. ketika di dalam penjara, beliau dikenali oleh para tahanan sebagai jurulatih mereka sampaikan penjara ingat dia TENGAH TUBUHKAN UNIT KETENTERAAN DLM PENJARA!!
  11. dalam penjara, dia latih para tahanan dengan senaman-senaman lasak (senaman apelah agaknya dia buat.. gigit jeriji besi penjara kot.. ;P ), aktif berkhutbah, didik para tahanan dan hafal al-Qur'an
  12. Rantissi siap cakap lagi - Kenangan saya dengan Syeikh Salah dlm penjara adlh pengalaman paling INDAH (!!!) dalam hidup saya. Ha!! Bayangkan!!!
  13. paling menarik, waktu sesi kuliah subuh, dia selalu bagi pelajaran KESIHATAN.. (cikgu PJ sambilan gituh..)
  14. gemar menonton filem polis dan aksi. Lepas tengok, siap buat ANALISIS dan PERBINCANGAN dengan para komrad-nya untuk memperkaya strategi militari dalam perjuangan.
  15. Syeikh Ahmad Yassin siap cakap lagi - Beliau adalah sebaik-baik tentera dan ketua!
  16. Keterelan beliau adalah kemampuannya untuk menyusun sebuah unit ketenteraan yang unik dan lebih daripada itu, dia berjaya membina golongan apprentice (pelapis) untuk meneruskan perjuangan menentang Zionis walaupun dia dan figura-figura besar al-Qassam yang lain syahid.
  17. Ketika Intifada ke-2 yang tercetus pada tahun 2000 ekoran tindakan biadap Ariel Sharon menceroboh masuk al-Aqsa sambil memakai kasut (bagi orang Arab, kasut kan benda hina. Maka signifikan tindakan Sharon itu adalah untuk menghina Islam), al-Qassam pun melancarkan serangan balas. Punya berjaya segala operasi diorang sampai Sharon laknatullah tuh declare - Syeikh Salah is Israel's No.1 enemy.
  18. pada 13.07.02, Israel laknatullah guna taktik paling keji dengan membedil bangunan apartment Syeikh Salah. Jangankan Syeikh Salah, semua ahli keluarganya dan peghuni-penghuni lain di bangunan sama turut terkorban.
Lepas baca pasal dia, fuh.. Memang rasa kagum, jeles etc.. Bilelah gamaknya kita-kita ni nak jadi cenggitu dengan usaha kita setakat ini?? (kita : sekadar mampu tunduk sambil kaki menguis-nguis tanah apabila ditanya soalan begini)

Wallahualam...

2 comments:

Anonymous said...

Jazakillah iman kerana memperkenalkan sorg lagi tokoh yg patut dicontohi kpd saya. ohhh, sgt2 kagum kepada syeikh ini. hmm, teringat2 dan terngiang2 syarat2 kemenangan umat Islam dlm kepala. Again, jazakillahukhair ukhti

UMAH said...

Waiyyakum.. ;P huhuh...