Feb 11, 2009

little things that matter

Bismillahirrahmanirrahim..

Belakangan ini, aku agak dihantui oleh pengalaman-pengalaman yang berbekas di hati sebab baru-baru ini, aku melalui pengalaman yang sama effeknya..

Pengalaman terbaru:

Aku berdiri dalam train yang sedang bergerak. Aku diberi hidayah oleh Allah untuk baca Qur'an tafsir aku yang berwarna ungu terang. Aku tengah baca dan enjoy satu part Qur'an sambil tak berapa perasan peristiwa di sekeliling aku sehinggalah, seorang nenek tua yang duduk tak jauh dari aku bagi tempat duduknya kepada aku. Kenapa?

Sebab train dah nak sampai kat stesen yang dia nak turun.

Nenek tuh memang beriya-iya suruh aku duduk. Dia pegang dengan penuh kasih sayang lengan aku ni, pimpin ke tempat duduk. Aku yang sedang khusyu' pun terpinga-pinga blur. Tapi aku duduk jugaklah..Nenek tuh memang make sure aku duduk lek lok, barulah dia gerak ke arah pintu keluar train. Tapi, sepanjang-panjang nenek tuh pelawa aku duduk (yang secara keseluruhannya ambil masa tak sampai 1 minit), dia memang senyum, senyum yang menyejukkan hati. Pandangan mata dia memang terasalah kehangatan kasih sayang. Aku sempat cakap thanks kat dia dalam bahasa Rusia.

Pandangan mata aku terus mengekori kelibat nenek itu. Manalah tahu, kot-kot, keluar sayap lalu nenek itu terbang (konon-konon nenek itu malaikat). Ini hanyalah imaginasi semata-mata.

Aku pun nak sambung baca Qur'an. Tapi, terhenti sekejap. Bayangkan, nenek-nenek Rusia yang memang orang selalu describe sebagai antara manusia paling ganas & gasar pernah wujud di atas muka bumi, yang sering mengganas dengan mengasak-asak orang dalam pengangkutan awam jadi begitu baik - bagi kat aku yang sihat wal'afiat ni tempat duduk!!!

Atas dasar apa dia berbuat baik? Adakah sebab dia Muslim? Adakah sebab muka aku sama macam cucu dia yang sudah meninggal dilanggar kereta 3 tahun lepas? Atau, adakah aku akhirnya, menepati nama aku -NURUL IMAN? (ternampaklah cahaya keimanan aku ketika aku baca Qur'an tu?) Atau, adakah aku kelihatan macam seorang manusia baik yang sedang cuba menyelesaikan masalah dunia dengan menjadi antara pendukung perjuangan menegakkan kembali Deen Islam ini di muka bumi?

Tak kisahlah, nek..Yang penting gesture nenek itu telah menggembirakan dan mengharukan aku.
Lalu, aku tenggelam dalam paradoks gembira & terharu, lalu secara tak disangka-disangka aku pun tertumpahkan air mata aku beberapa titis.
Aku doakan nenek itu diberi hidayah oleh Allah untuk jadi Muslim sejati.InsyaAllaah..

Alhamdulillah..Padaku, mungkin itu hiburan dan didikan yang Allah hadiahkan buat aku untuk hari itu. Supaya aku sedar dan aku boleh share dengan semua orang bahawa, walaupun dunia kini sudah berjelira dengan lumpur jahiliyah, masih ada manusia yang baik. Dan ini memberi harapan kepada kita, pemuda-pemuda Islam merangkap pendukung perjuangan menegakkan Islam bahawa KITA PASTI BERJAYA!!! InsyaAllah!!

Wallahulam..

2 comments:

"the gossiperz" said...

fuiyo. best gile.
pengalaman sy mcm terbaliklah.
sy nk bg tmpt duduk kat nenek tp nenek tu mcm baik gile, smpai dia x sggup nk duduk. last skali bila dia nk duduk, dia senyum kat sy.
b4 dis ada gak nenek penah puji bdk2 ni sb dia ckp dia suka tgk kita senyum, x mcm org2 rusia lain.
n nenek tu leh speaking.

UMAH said...

fuhyoo..
nenek speaking!!!!