Nov 22, 2009

Mari melawat France

Bismillahirrahmanirrahim...

Pernah diceritakan kepadaku suatu masa dulu oleh seorang pakcik. Waktu itu, dia berkongsi tentang sejarah Islam di Nusantara.

Beliau turut berkongsi pengalaman membawa seisi keluarga menuju ke sebuah kompleks memorial Perang Dunia di France, instead of menuju ke Disneyland sebagaimana lazimnya perilaku keluarga-keluarga lain.

Buat sapa-sapa yang nak pergi France, cuti winter ini dan ingin mencuba sesuatu yang baru selain melawat the usual Eiffel Tower dan Disneyland, bolehlah mencuba destinasi percutian terbaru ini jika berminat.

Nama tempat : Somme, Amiens, France

Apakah itu : tapak battlefield WW1 "Battle of Somme" yang juga merupakan salah sebuah battle paling berdarah pernah tercatat dalam sejarah kemanusiaan

Lokasi : kurang 200 km ke utara France, kurang 200 km ke  barat daya Lille.. (dari Lille dan Paris, masing-masing mengambil masa dalam 2 jam perjalanan menaiki kereta)

Youtube speaks louder than words.



Videos yang mungkin menyebabkan anda kurang semangat nak pergi.



Tentang Battle of Somme:


mayat bersepah-sepah
  • One of the largest battles of the First World War
  • berlaku pada tahun 1916
  • berlaku selama 4 bulan lebih
  • France+British vs German Empire (ni bukan Hitler tau! Hitler blum naik kuasa kt German lagi masa ni) 
  • seramai 1.5 juta askar mati, hilang dan cedera menjadikan ini antara PERANG PALING BERDARAH pernah tercatat dalam sejarah!!!
  • 100 kereta kebal hilang tapi 782 aircraft hilang! itu bru aircrafts yg hilang, aircrafts yg digunakan waktu tu mesti lg byk.. bygkan, pada tahun 1916, di suatu sudut dunia bersimpang siur hampir seribu aircraft, sementara di Tanah Melayu, sket punye susah nk jumpe kereta.
Kita sangkakan di zaman hak asasi manusia ini abad ke-21 ini, tiada lagi peperangan dan kekejaman se-bloody ini. Namun, sebenarnya ia masih wujud, dan mangsa-mangsanya adalah orang-orang kita juga - Islam. 
Dan tahukah anda, KEM TAHANAN TERBESAR DUNIA saat ini dengan jumlah tahanan mencecah setengah juta adalah sebuah NEGERI!! Dan itulah...


PALESTIN!