Dec 7, 2009

Mari Melawat France II : Pakej perlancongan

Bismillahirrahmanirrahim..

Selaku duta pelancongan tak berkomisen negara Perancis, saya ingin mempromosi sebuah pakej pelancongan ATYPICAL di negara tercacaknya Eiffel Tower. Lagi-lagi, nak winter break ni kan. Dengar cerita, ramai ingin memacakkan bekas tapak kakinya di bumi Perancis itu, ibarat laku Neil Armstrong yang memacak bendera Amerika sewaktu menjejak bulan buat kali pertama. Tapi, sebagai Muslim sejati akhir zaman, walau iman sering pasang surut, kita mesti cuba sedaya upaya untuk menjadi luar biasa dari yang lain!

Sesungguhnya, setelah masa kalian, akan ada hari-hari kesabaran. Kesabaran waktu itu seperti orang yang menggenggam bara. Bagi orang-orang yang beramal pada hari-hari itu mendapat pahala senilai 50 orang yang beramal seperti amalnya, dan masih ditambah lagi dengan yang lain. Seseorang bertanya, "Ya Rasulullah.. Pahala 50 dari mereka?" Beliau bersabda "Bahkan pahala 50 orang dari kalian." (HR Abu Dawud)
Fuhh.. Lumayan ni.. Jika kita berusaha seikhlas mungkin untuk sabar meniti hidup sebagai seorang Muslim sejati akhir zaman, al-Amin kata kita bakal dapat pahala semacam 50 orang, bahkan 50 orang daripada kalangan sahabat-sahabat generasi peneraju Islam!!!!

Selari dengan anjuran di atas, apa kata kali ini kita berkunjung ke Paris dengan identiti dan cara pikir seorang Muslim sejati! Ke Eiffel, ke Eiffel juga, tapi lagi indah kan kalau sebelum berkunjung dan bergambar ke sana, kita kaji dulu sejarah pembangunannya. Apa kaitan sejarah itu dengan jatuh bangun Islam dan sebagainya... Pernah tejadi ketika saya melawat Spain. Amboi bukan main buku travel guide dikepit sana-sini, tapi haram nak buka. Sampai di sebuah church yang dilawati, terus terkinja-kinja gembira menangkap dan ditangkap gambar. Rupa-rupanya itu church yang Isabella dan Ferdinand guna untuk bantai Muslim selepas berlakunya kejatuhan Islam di Espana. *geleng*

Inilah pakej nya. Melancongnya seorang Muslim sejati adalah untuk menyahut seruan al-Qur'an supaya berjalan di muka bumi dan lihat kesudahan orang-orang terdahulu (sejarah dan lain-lain lagi). Melencongnya orang lain adalah untuk berposing dan menangkap gambar. Maka, nak tak nak, aku perlu melancong dengan pola pikir dan info mengenai tempat-tempat yang bakal kulawati itu dan menjaga niat (selain menjaga pasport, barang-barang, SLR jika ada) di sepanjang percutian.

Inilah pakej nya. Berjalannya seorang Muslim sejati itu adalah untuk mempamer identiti dirinya buat semua penduduk dunia - Wahai penduduk Perancis, saksikan bahawa aku seorang Muslim! Bila tiba waktu solat, aku sungguh-sungguh usaha cari air untuk berwudhu dan tempat untuk bersolat, walau sesusah mana pun di tempat baru itu. Tiba waktu makan, aku sungguh-sungguh cari tempat makan yang halal, walau sesusah mana pun.

Inilah pakejnya. Lazimnya, dalam penat resah di tempat baru, emosi punah lalu cepat marah. Jika kita lah yang pemarah saat itu, usahakan untuk menahannya. Jika kita lah yang dimarah saat itu, usahakan untuk memahami kesusahan sahabat kita! (peringatan untuk aku sindri!) Tempek dalam otak dan hati terang-terang bahawa kita dan sahabat-sahabat sepercutian berjalan-jalan kerana tuju dan paham yang satu - mencari redha Tuhan. Mungkin saranan ini terlalu idealistik, tapi possible sahaja kalau berusaha! Moga-moga kita akan jadi seperti batallion para sahabat yang sedang beramai-ramai menyeberangi sungai Euphrates untuk menuju ke Qadisiyah dalam kempen menyebar Islam ke tamadun besar saat itu - Parsi.

Alkisah, seorang sahabat terjatuh bekas air ke dalam sungai, "Eh! Botol air aku jatuh lah...". Lantas, mendengarkan ini, seluruh batalion meraduk air sngai untuk mencari bekas air sahabat itu! Terkezut beruk spy-spy Parsi yang sedang mengintip saat itu lantas berkata "Mampuslah kita. Baru hilang botol air, satu batallion dah kalut cari. Belum lagi kalau salah seorang dari mereka hilang nyawa."

Kalau situasi sekarang, maunya kita bebel kat kawan kita yang hilang botol air dia "Tulah kau.. Aku dah pesan simpan lek-lok.. Kan sekarang dah susah.. Ko ni.. Hisyh...". Paling baik pun, kita tolong lah dia cari, itu pun tak sungguh-sungguh sambil menyumpah-nyumpah kecuaian dia dalam hati.

Akhir kata - selamat datang ke Perancis, wahai para pelancong Muslim sejati akhir zaman! Bukan Perancis yang akan menggemberikan anda, tapi bagaimana anda menggembirakan diri anda ketika anda di Perancis!!!

Allahualam...

No comments: