Dec 7, 2009

Mari Melawat France III :Mosquée de Paris

Bismillahirrahmanirrahim...

Bosan melihat Eiffel Tower di Paris? Bosan melawat historical church, historical church dan historical church di Paris? Bosan masuk muzium, muzium dan muzium di Paris? Kami ada jawapannya.. Apa kata anda ziarah rumah Allah - Grande Mosquée de Paris!!!!


Apalah Grand sangat pasal Masjid Paris ni:



  • sebab ia adalah Masjid!!! Maka anda boleh berehat setelah penat berposing gambar segala!
Ingat apa laung Rasulullah saw buat muazzin Bilal? 
Sabda nabi : Yaa Bilaal.. Arihnaa bis solah.. (Wahai Bilal, rehatkan kami dengan solat)

  • sebab  ia dibina dengan seni bina Mudejar. Mudejar adalah orang kita (Muslim) yang diopres oleh bangsat-bangsat kuffar Espana selepas berlakunya Reconquista. Orang Mudejar juga punya kemahiran seni bina yang sangat tinggi dan ilmu architecture yang bukan calang-calang. Oleh sebab keterelan mereka, khidmat mereka terus dikerah oleh golongan bangsat kuffar Espana ini untuk membina church-church dan sebagainya. Lazimnya, seni bina ini boleh dilihat di Semenanjung Iberia - Sepanyol dan Portugis. Tapi, masjid Paris ini bukanlah dibina oleh orang Mudejar, cuma guna seni binanya sahaja. Maka bagi sesape yang tak pernah ke negara-negara Iberia, paling kurang anda pernah tengok macam mana bangunan binaan Mudejar ini.
  • sebab barang-barang dalam masjid ini adalah merupakan hasil derma pemimpin-pemimpin dari dunia Islam. 
This chandelier, and the high wool rugs that cover the Hall of Prayers were offered by His Majesty Moulay Youssef, Sultan of Morocco. The visitor will not leave this room without noticing the carpets of great value. The most valuable was donated by His Majesty the Shah of Iran, Reza Pahlevi, Emperor of Iran.Minbar: (precious wooden chair) or pulpit, donated by King Fuad of Egypt 1st on which stands the imam (preacher) for the Friday sermons and religious festivals. The other Minbar offered by His Highness Lamine Bey of Tunis, which was reproduced, to pay tribute to the Paris Mosque, one of the finest specimens of "Minbar" Mosques of his kingdom. (sumber)
  • sebab masjid ini ada tempat makan!!!
Muslim Restaurant de la Mosquée de Paris (tel. 01-43-31-18-14). The restaurant adjoins the courtyard of the mosque and is open daily from noon to 3pm and 7 to 10:30pm (sumber)
  • sebab ada tour!! (tak taulah free ke tak)
Visitors are welcome at the Paris Mosque and short tours are given of the building, its central courtyard, and its Moorish garden. Guides also present a brief history of the Islamic faith. (sumber)
  • sebab di musim winter, boleh-boleh mandi Turkish bath gitu! (sekali lagi, tak taulah free ke tak).. dan turn untuk Muslimah lagi banyak!!! :P
In the winter, the main attraction for locals are the marble Turkish baths. Baths for men are open Tuesdays and Sundays; other days are for women only.(sumber)
  • dengan datang masjid ini, sekaligus anda akan infaq/sedekah/derma kerana kena bayar 2 euro (kalau ade ISIC card)! wah, peluang mendapat pahala ini!!! :P saya pun tak pasti, bayaran itu mcm mane.. adekah bayaran masuk masjid (even utk solat kene bayar) atau hanyalah bayaran untuk lawatan.. allahulam.. ape-apepun, optimis! peluang infaq nih!






 Names:
Mosquée de Paris; Paris Mosque
Type of site:
Mosque
Faith:
Islam
Date:
1922
Status:
Active
Address:
39 rue Geoffroy St. Hilaire
Location:
Place du Puits-de-l'Ermite, 5e
Phone:
01-45-35-97-33
Metro:
Monge
Hours:
Sat-Thurs 9:30am-5pm
Cost:
3€ adults, 2€ students/children




  • sebab masjid ini ada sejarah di sebaliknya.. Masjid ini dibina pada tahun 1922 untuk mengenang (=mengambil hati, memberi gula-gula) kepada tirailleur  selepas WWI. Tirailleur adalah Muslim di Utara Afrika (Algeria, Morocco/Maghribi) yang dijajah oleh Perancis dan dikerah kerja sebagai sharpshooter  tentera Perancis. Saya masih belum mampu untuk menafsir sejarah di sebaliknya menurut pandang mata seorang Muslim sejati yang berilmu kerana saya tak tahu.. Namun, buat masa ini, menurut pandangan peribadi saya yang cetek ilmu, kuffar itu selamanya jahat apatah lagi Perancis yang turut serta bersama negara-negara Barat lain dalam melaksanakan dasar pecah-perintah ke atas wilayah khilafah Islamiyyah di awal tahun 1900-an. Jadi, masjid ini konon nak tunjuk diorang adelah baik sikit.. Dah alang-alang orang buat kan, kita manfaatkan lah masjid ini semampunya..  Allahulam... Memandangkan banyak kita tak tahu tentang sejarahnya, maka, inilah peluang anda untuk merujuk ustaz google dan sumber-sumber lain insya-Allah... 
Wallahulam...


Dan akhir kata, welcome to France!!! :P

No comments: