Apr 12, 2009

berMISaI tapi tak berMISI

Dengan nama Allah yang membolak-balikkan hati kita,
Selawat dan salam buat junjungan agung - Muhammad saw,
Kita pohon perlindungan Allah daripada syaitan laknatullah.

Mood - terkedu, terkezut, apakah??!!!

Babak 1:
Gua dan kawan-kawan sedang berdiri di suatu kawasan rerumputan nan luas, yang nun jauh di hujun sana sebahagiannya berlopak serta berair. Berjalanlah segerombolan pemuda Muslim dari negara gua. Umur mereka gua agak-agak lebih kurang umur Sultan Muhammad al-Fatih ketika beliau melantak-luluhkan kota Roman Konstantinople, iaitu awal 20-an.

'Hoit!! Lalulah kat situ!! Ha!! Berenang lah korang puas-puas dalam lumpur tu.'

Babak 2:
Ada seorang kawan gua memakai 'boot' sambil menaiki tangga. Kedengaran suara-suara sumbang yang disumbangkan oleh ahli gerombolan pemuda Muslim yang sama.

'Licin tangga ni dek oi! Pakai 'boot' tak leh naik' (Lebih kurang begitulah)

???:
Apakah??!!! Harap sahaja dah berMISaI tapi haram langsung tak berMISI. Bro, lu tak malu ke buat perangai sekolah menengah rendah? Punyalah tak insecure sampai dah tua bangka nak kena jalan dalam gang ramai-ramai dan budget otai sebab nak mendapat approval member-member. Dahlah insecure, mencari publisiti murahan dengan berbuat bising, kacau orang yang langsung tak de kaitan dengan lu dan gelakkan orang!

Gua salute sama Muslim yang optimis dan ceria-ceria selalu tetapi bukan pelawak murahan yang kenakan orang lain.
Gua salute sama Muslim yang setia kawan tetapi bukan mereka yang ber-gang untuk nampak 'Kamilah budak-budak otai kat sini'.
Gua salute sama Muslim yang extrovert, out-going dan peramah tapi bukan mereka yang menegur untuk mengenakan orang.

Gua geleng kepala melihat gerombolan pemuda Muslim yang budget bagus, budget cool dan budget otai ni.
Gua geleng kepala lagi sebab gerombolan pemuda Muslim ini dah tua bangka, berMISaI tapi tak berMISI.
Gua geleng kepala lagi dan lagi sebab yang jalan dengan gua adalah seorang non-Muslim yan turut dikacau oleh gerombolan pemuda Islam tadi.

Bro, KUN RAJULAN!!!

Wallahualam...

No comments: