May 15, 2009

ATTN : Moscow dilanda tengkujuh

Dengan nama Allah yang menghidupkan tanah kontang dengan turunnya hujan,
Selawat dan salam buat junjungan kita Muhammad saw beserta para pengikutnya,
Kita pohon perlindungan Allah daripada syaitan laknatullah.

Lagu tema:
Kalau dulu, lagu tema mungkin Umbrella nyanyian Rihanna ataupun terbaru versi Tomok dalam OIAM. Tapi sekarang, lagu tema tukar jadi Rain Song by Native Deen! =)

Payung:
Hujan hari-hari. Basah lencun hari-hari. Tapi masih ego tak nak beli payung. Payung kat Moscow dah lah tak lawa, mahal pulak tu - 500 rub, 450 rub, 350 rub. Oh! Bagi mereka yang belum bergelar tuan punya payung, sila senaraikan payung dalam things-to-pack bila cuti summer di Malaysia. Harap maklum.

Kehilangan:
Walaupun masih merupakan molekul H2O yang sama, hujan di Moscow lain dari yang turun di Rawang. Kalau di Rawang, ada bunyi katak, ada bunyi ummi riuh suruh angkut baju, ada cekodok panas dengan kopi, ada sembang-sembang gembira dengan keluarga. Di Moscow, binatang yang ada selepas hujan ialah cacing-cacing besar, panjang yang menggelikan... Alhamdulillah. =)

Periksa dan balik kampung:
Mungkin hujan yang turun merupakan manifestasi kemendungan banyak mental manusia yang perlu menghadapi peperiksaan akhir tahun. Tapi, hujan itu kan rahmat-Nya! Tak mati pun kalau tak lepas, tapi memang akan mati dan hidup semula (di akhirat nanti) dengan SEKSA kalau tak usaha semata-mata kerana-Nya. Maka, bersama kita tajdid (perbaharui) niat!

Main hujan:
Bila kali terakhir main hujan? Hmm.. 5th year MD, waktu pulang dari kelas? Form 5, belakang hostel? Darjah 5, tapi lepas tu kena marah kow-kow dengan ummi? Tadika 5 tahun, lepas tu terus demam? Tapi, memang gembira kan bila kena hujan?

".... lalu kau lihat hujan keluar dari celah-celahnya, maka apabila Dia menurunkannya kepada hamba-hamba-Nya yang Dia kehendaki tiba-tiba mereka bergembira."
(Ar-Ruum 30:48)

P/S : Dia sering punya cara untuk buatkan kita gembira, kan?! =)

Wallahualam...

3 comments:

~Суара Табир~ said...

yup...ngan air pon bole wat kita gmbira kan..
peliknye..nak mandi pagi2 kta malas...tp klau air hujan..huhu~suka tol main..
;)

lea yana@Dr.Nur Liyana said...

huhu..im happy..
when its rainin in msia..
but in moscow..
xhappy pn..tp its ok..
akn de pelangi pas hujan..(hikmah yg tersendiri)
insyaAllah..
jzkk iMan utk cite ni..
tpk nk wat gk pasal hujan..
tp xpela..hehe..

Sal said...

salam sis. We are one of a kind. I was just thinking the other day to make a post about that ayat. But decided not to..haha now i wish i did. But neways yeah Rhihana's umbrella dah basi, busuk lama dah.