May 4, 2009

Big Girls Don't Cry

Dengan nama Allah yang jiwa kita berada dalam genggaman-Nya,
Selawat dan salam buat dai agung - Muhammad saw beserta para pengikut baginda,
Kita pohon perlindungan Allah daripada syaitan laknatullah.

Cerita yang belum bermula pun dipendekkan. Terbacalah oleh kita akan sebuah buku yang telah terperap lama di rak yang bertajuk - Self Serenity by Muhammad Musa Al-Shareef. Pabila terlihat akan kita kulit buku itu, maka terngiang-ngianglah akan lagu Big Girls Don't Cry dendangan Fergie sebab dalam lagu tu ada perkataan 'serenity'.... (Hek eleh! Tajuk sekadar gimik! =P )

Tersukalah akan kita kisah Perang Al-Ahzab (maksudnya : bersekutu or confederates) aka Perang Khandaq (maksudnya : parit or trench) yang diceritakan dalam buku itu. Bayangkan, hanya 5 tahun selepas Hijrah ke Madinah, Islam punya berkembang pesat sampai seantero tanah Arab sakit hati lalu bersekutu untuk cari gaduh sama kita. Lalu, kita pun menggali parit atas cadangan sahabat Rasulullah yang mulia berasal dari Parsi - Salman al-Farisi ra.


Lakaran kasar posisi parit, kota Madinah kita dan beberapa lagi landmark lain.

Rasulullah saw, selaku kekasih Allah dan pemimpim umat, tak goyang kaki ala-ala VIP gitu. Baginda turun padang sendiri untuk gali sama-sama parit pertahanan itu bersama-sama kita. Baginda kapak batu, sodok tanah dan angkut tanah! Mengikut pengalaman sendiri, kalau VIP, diorang lazimnya hanya sodok tanah waktu perasmian sahaja - Hari Bumi ke, taman pertanian ke, etc.. Oh!

Sambil menggali dalam kalut-kalut nak perang ni, para sahabat masih maintain self-serenity sambil mendendangkan lagu. Meng'quote' buku Self-Serenity, liriknya berbunyi begini:

Instead of Ju'ayl he dubbed him 'Umar,
The poor man's winter has turned summer.

Lirik lagu ini diinspirasikan daripada tindakan Rasulullah memanggil Ju'ayl dengan nama 'Umar sebab nama Ju'ayl tu kurang elok maknanya. (penulis pun tak pasti sendiri apa maksud nye)

Rasulullah pun pakat join nyanyi sekali. Siap menyanyi dengan style gitu.. Bila tiba perkataan akhir untuk setiap baris (iaitu 'Umar dan summer), Rasulullah repeat balik word itu. Hang boleh bayang tak??

Fuh.. sungguh kecumelan Rasulullah dan para sahabat ni. Waktu baca, teringatlah kita akan the 7 dwarfs dalam kartun Snow White yang dok menyanyi waktu kerja kat lombong. Ketika menulis entry ini, teringatlah pula akan kita filem musikal lama 'The Sound of Music'. =P

Kesimpulannya, siapa bilang Islam itu rigid, bengis lagi terroris? Kita ini hamba Allah yang ceria lagi optimis akan janji kemenangan-Nya. Kita juga adalah khalifah bumi yang adil - yang tahu bila mana perlu berkasar, dan bila mana harus berhalus lembut!

"Dan janganlah kamu berasa lemah, dan jangan bersedih, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), JIKA KAMU ORANG BERIMAN"
(Ali-Imran 3:139)
Wallahualam...

4 comments:

lea yana@Dr.Nur Liyana said...

salam iman..
buku tu in english ek??
bez gk buk tu..nak bce gk..huhu..

Anonymous said...

salam lea.. hoho.. kawai.. nnt ak bg hang pinjam ek! =P

wayfarer said...

salam, UMAH... hehehe... tergelak2 aku baca ni.. honto kawaiii! =D

Anonymous said...

salam.. farah.. huhu... yosh!!! arigato krn membace!!! =) dgr cite hari tu korng nizhny bbq gilo sodap!! =P