May 23, 2009

truly.the.thrill.lies.in.the.process

Dengan nama Allah - tempat tuju cinta kita,
Selawat dan salam buat kekasih-Nya, Muhammad saw serta para pengikutnya,
Kita pohon perlindungan Allah daripada syaitan laknatullah.

Ketika menulis ini, beradalah kita dalam fed-state kata buku teks tebal Biochem, dengan kadar glucose mencecah 80 mg/dL.. (betul ke? malas nak cek buku teks balik). Tiada terima kasih (no thanks) untuk mereka yang datang ke taman syurga di bilikku lalu ter-meninggal-kan ais-krim perisa beri yang diperkaya lagi dengan cebis-cebis kacang gajus! Oh! ;P

Alkisah, adalah pula pengunjung taman syurga yang kerja nya asyik dok menguis ais-krim itu menggunakan sudu besi untuk mencari harta karun bernama kacang gajus. Maka teringatlah kita akan ummi yang sememangnya hantu kacang. Kalau makan coklat ada kacang, gerenti dia makan yang part kacang, yang lebih dia kasi abi atau mana-mana anaknya yang 8 itu. Rupa-rupanya, ada juga pengunjung-pengunjung lain yang juga beribukan hantu kacang tegar seperti ummi. Oh! Dalam riang ria kami bercerita tentang kacang, ada pula cadang, beli kacang dan tabur saja dalam ais-krim, tak yah susah-susah kuis. :)

Oh! Aku cukup pantang orang buat begitu (konon-konon dalam nada marah)! Falsafah makan ku, the thrill lies in the process (minus the cooking process, ok). Arakian, biar lah kulitnya keras dan berduri, durian itulah buah tempatan yang sodap berlomak. Biarlah kulitnya keras dan ada tajam-tajam, ketam lah seafood yang sedap. Biarlah otot pipi dan mulutku lenguh kerana menyedut udara sehingga mencecah Inspiratory Capacity (IC), siput sedut masak lemak lah lauk yang memang letop bagiku!

Aku melihat bahawa prinsip pemakanan yang aku pegang sekian lama ini sebenarnya merupakan adaptasi kerdil daripada pegangan Mu'min dalam isu taqdir. Iman bi taqdir (beriman dengan taqdir). Seorang Mu'min tidak kisah akan result, tetapi kisah akan proses untuk mendapat result. Seseorang penguis kacang tidak kisah akan kuantiti atau kualiti kacang yang berjaya dikuisnya, tetapi kisah akan proses penguisannya itu.

Lebih menggembirakan,
the process is not only where the thrill lies,
but also,
the process is where Allah looks at.

Andai Allah itu melihat result, kalau orang dapat straight A1 untuk SPM, kita tak akan wish 'Tahniah', tapi kita mungkin akan wish begini:

"Pergh!! Seronoklah engkau, dapat straight A1, memang kau ni ahli syurga lah!"

Maka, dengan kedatangan final yang bertimpa-timpa buat mereka yang berada di bumi Rusia dan kawasan yang sewaktu dengannya, kami di kun-rajulan mengucapkan:

Happy processing!
May we all be enthralled and rewarded
by our effort, insya-Allah!


Sepotong ayat dari love-letter-Nya khas untuk kita semua - para Mu'min:

Atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghilangkan kesusahan...
(An-Naml 27:62)

Wallahualam...

2 comments:

Anonymous said...

Salam...
nice entry sis!!

Anonymous said...

waalaikummussalam.. huhu.. jazakillah! ;P