Apr 11, 2009

Awak! Bukan 'Peace No War!'! (part II)

Dengan nama Allah yang tiada pernah henti kasihnya buat kita,
Selawat dan salam buat junjungan besar, Muhammad saw dan para sahabat baginda,
Kita pohon perlindungan Ar-Rahman daripada terikut hasutan syaitan laknatullah.

Awak! Dah baca post entry kita bertajuk 'Awak! Bukan 'Peace No War!'? Ini kira sequel post tu lah. Isyh.. Kenapalah kita suka benar cerita pasal perang ni ek. Kita sendiri pun tak tahu lah awak. Tapi bila fikir-fikir balik, mungkin sebab kita dah terdedah daripada kecik kot. Bukanlah maksud kita, kita duduk di kawasan 'warzone', ataupun ummi abi kita askar ataupun Mujahideen, tapi inilah perancangan Allah yang merupakan the best planner!

Semasa tadika : Ummi ada tolong ambil upah asuh budak bernama Sarah. Jadi, abi kita selalu panggil budak tu Sarajevo. Masa itu kan tengah perang kat Bosnia.

Semasa sekolah rendah : Ummi abi selalu tak bagi kita baca buku-buku yang kat rak buku tu. Jadi, bila ummi tidur petang, kita curi-curi baca buku yang tak berapa tebal. Antara buku yang kita ingat sampai sekarang, tajuk dia lebih kurang - Karamat Mujahideen di Afghanistan menentang Soviet.

Semasa sekolah rendah : Kita selalu join abi tengok action movie kat TV malam-malam. Selalu kena marah dengan ummi, sebab tidur lambat. Ada sekali tu, ummi masuk hospital sebab bersalinkan adik kita yang ke-berapa entah, kita, abi dengan adik-adik (yang semuanya lelaki ketika itu, adik perempuan belum lahir lagi) bantai tengok action movie tanpa risau kena bebel! =P

Semasa sekolah rendah : Kita selalu lepak bilik Cik Oya bila balik rumah nenek. Bilik dia banyak majalah-majalah wanita dan Islami. Ummi kita haramkan kita baca majalah-majalah wanita yang dewasa itu, lalu kita baca majalah-majalah Islami. Masa itu, kita memang terkesan dengan cerita kesengsaraan umat Islam terutamanya di Ambon, Indonesia.

Semasa darjah 3 : Terbaca petikan mengenai Askar Wataniah ketika buat latihan pemahaman Bahasa Melayu. Semenjak itu, bercita-cita menjadi Askar Wataniah. (askar simpanan) Sekarang bagi kita, jadi 'rijal' dah cukup 'cool' dah! Takyah susah layan kerenah birokrasi nak daftar jadi Wataniah! =P

Semasa menengah rendah : Tengah kecoh serangan Amerika ke atas Iraq. Kita tampal meja kita di kelas dengan gambar Ben Laden (di sebelah gambar DATUK Shahrukh Khan), gambar 'weapons' etc. Ada cikgu bagi 'thumbs up' bila tengok meja kita, yang part Ben Laden itulah.

Semasa menengah atas : Kita rajin ponteng nyorok belakang hostel, tapi ketika kecoh Lubnan diserang Yahudi Laknatullah, kita dan partners-in-crime lancarkan tabung derma 'informal' dan keliling asrama puteri kutip duit. Duit tu diserahkan kepada salah seorang bapa partner-in crime kita yang ada join satu badan profesional yang hantar bantuan ke Lubnan.

Semasa menengah atas : Macam mana entah kita terjumpa buku kanak-kanak tentang perang tulisan James Riordan. Semenjak itu, kita memang dapat habiskan novel tulisan James Riordan yang ada di library sekolah. Memang bloody, horror cerita-cerita tulisan dia.

Adrenaline rush : Fuh! Kita memang suka anything that has something to do with war! My all-time favourite scene is from documentary Empire of Faith : a group of Muslim men, all in white (white jubah and serban) riding on their horses in the dessert! Pergh! Rasa macam nak gi jihad serta-merta! =P

Tears rush : Kita bukannya dahagakan darah dan keganasan. Kita pencinta semangat juang, pencinta keberanian dan pencinta kebenaran (al-Haq)! Dan lantaran itu, kita juga turut terkesan melihatkan civilians yang tak berdosa, yang menjadi mangsa perang. Kerana itu, kita, awak dan KITA SEMUA perlu menyelamatkan kemanusiaan agar tiada lagi wujud mangsa kepada mereka yang ber-ilah-kan al-Hawa, yang memerangi orang lain untuk agenda peribadi!

Wallahulam..

Islam! Let's have jihad!

With lots of love,
XOXOXOXO

No comments: