Apr 11, 2009

tentera Allah (Part 2)

Bismillahirrahmanirrahim,
Selawat dan salam buat junjungan besar Muhammad saw beserta sahabat baginda,
Kita berlindung kepada Allah daripada syaitan laknatullah.

Anonymous said...

assalamualaikum...
klu ade mase leh x smbung psal
"kakashi" islam - khalid alwalid
dlm prg mut'ah tuh???

Alhamdulillah! Kami di kun-rajulan mempunyai kelapangan masa untuk menulis entry bertubi-tubi pada hari ini. Lalu ingin langsaikan hutang-hutang terhadap anda semua, serta meng'clear'kan idea-idea daripada terus menghantui kotak minda!

Nota kepala : Sila rujuk entry bulan Mac, bertajuk tentera Allah, sebelum meneruskan bacaan, harap maklum. Sila 'on' suis hati! Jazakallahu khairan atas kerjasama.

*****

Apa yang terjadi kepada pedang Allah dalam perang Mut'ah itu? Ha! Sikit punya suspend pasal Saifullah ini. (Saifullah = Pedang Allah = Khalid al-Walid ra). Itu baru suspen semasa membaca kisahnya, belum lagi rasa suspen ikut berjihad dengan beliau di medan perang! =P

Ketika panji umat Islam beralih tangan kepada Khalid al-Walid setelah wafatnya Zaid bin Harithah, Jaafar bin Abu Talib dan Abdullah ibnu Rawahah, Rasulullah saw telah dimaklumkan oleh Allah sendiri melalui wahyu yang turun sebelum sempat utusan dari medan perang membawa berita kepada baginda.

Sabdanya yang bermaksud: Bendera dibawa oleh Zaid, beliau jatuh kemudian ianya diambil oleh Jaafar dan beliau jatuh lantas diambil oleh Ibni Rawahah, Ibnu Rawahah pun gugur, di masa itu Rasulullah berlenang air mata hinggalah bendera Islam dicapai oleh Pedang Allah maka dengannya pembukaan pun selamat terlaksana.
(Di'copy-paste' daripada kitab sirah - Raheeq Makhtum)

Tak ke mantap Khalid al-Walid itu? Sampaikan Rasulullah sendiri melalui wahyu Allah, meng'endorse' sendiri Khalid al-Walid sebagai Pedang Allah!!! Subhanallah. Untuk kasi clear lagi, kita boleh kata yang antara ramai-ramai swordmen kat muka bumi ini sejak zaman nabi Adam, hanya seorang sahaja yang di'endorse' sebagai the Sword of Allah!! Itulah Khalid al-Walid!!

Bayangkan, Khalid al-Walid memimpin 3000 Muslimin melawan 200, 000 tentera Rom, kuasa besar zaman itu yang ekual dengan Amerika, European Union dan Yahudi laknatullah pada zaman sekarang. Dengan kehandalan bermain pedang dan kebijaksanaan yang Allah kurniakan kepadanya, beliau merancang strategi licik untuk mengurangkan casualities di pihak tentera Muslimin sebab memang perang ni susah nak menang.

Strategi yang dilaksanakan Khalid al-Walid bukan strategi cikai-cikai, dik oi!! Strategi ini membolehkan tentera Muslimin berundur dengan selamat. Undurkan 3 ribu orang Muslimin serentak, tak ke diperasan oleh musuh?! Sure-sure tentera Rom-nya yang suka dok berskirt pendek tu kejar dan ligan sampai Madinah! Ha!! Tapi, strategi ni punya licik sampai, tentera Roman tu pulak yang rasa gerun, dan boleh cancel plan nak kejar tentera Muslimin yang berundur. Ha!! Macam mana nak buat tu?? Berundur tapi dalam masa yang sama menggerunkan musuh??!!

Ha!! Khalid al-Walid suruh mereka yang di posisi kanan ubah gi posisi kiri. Yang kiri pergi kanan. Belakang ke depan. Depan ke belakang. Dan sebaliknya. Ha!! Bila buat macam tu, tentera Rom ingat, "Eh! Kenapa ada muka-muka baru dok lawan aku ni?! Mesti tentera bantuan orang Islam ni dah sampai!". Bayangkan, semua 200 ribu tentera skirt pendek kena tipu mudah dengan strategi ni sampaikan semua ingat tentera bantuan dah sampai!

Sambil tukar-tukar posisi tu, Khalid al-Walid suruh mereka anjak dan undur sedikit demi sedikit ke belakang. Tengah dok tentera Roman lawan kita, sedar-sedar kita dah lesap berundur ke belakang. Nak kejar, tentera Roman ni takut kalau-kalau kita berundur untuk gabung dengan 'tentera bantuan' lalu melancarkan serangan yang jauh lebih maha dasyhat berbanding yang tadi. Jadi, tentera Rom pun tak nak kejar dan ligan kita lalu mereka pun balik lah ke tempat asal.

Pendek cerita, tentera Muslimin pun pulang dengan selamatnya ke Madinah. Cuba teka berapa ramai yang syahid di medan Mu'tah tadi? Cuma 12 orang sahaja yang gugur syahid daripada 3000 orang tentera, termasuk 3 orang panglima perang tadi. Walaupun kita tak dapat kalahkan tentera Rom sampai lumat dan menuntut bela atas kematian utusan Rasulullah yang dibunuh, tetapi perang Mu'tah ini banyak hikmahnya.

Antaranya, ramai qabilah Arab di jazirah Arab yang selama ni dok liat nak masuk Islam, mengucapkan syahadah mereka. Yelah, manakan tidak. Bukan calang-calang orang yang boleh menakut-nakutkan tentera Rom. Mereka sedar bahawa Muslimin ini ada nilai tambah yang menyebabkan mereka jauh lagi hebat, dan nilai tambah itu adalah Islam itu sendiri! Samalah juga kalau kita - negara Malaysia, dapat menundukkan kekuatan ketenteraan Amerika yang bongkak lagi angkuh itu! Pasti satu dunia tabik spring sama kita lalu mahu jadi sekutu kita.

Tamat sudah cerita perang Mu'tah menentang Rom pada 8 Hijrah. Selepas Fathul Mekah pada 9 Hijrah, Rasulullah ada mengepalai sendiri tentera Muslimin menentang tentera Rom dalam Perang Tabuk. Dalam perang Tabuk itu, kita menang tanpa bertanding sebab tentera Rom takut dengan kita. Al-maklumlah, Post-Traumatic Syndrome. Trauma Perang Mut'ah lalu.

Akhirnya, tamatlah riwayat Tamadun Rom dilanyak oleh kita melalui perang Yarmuk yang dikepalai musuh tradisi Rom - Khalid al-Walid "the Sword of Allah" pada 14 Hijrah! Dalam perang Yarmuk, kita berjaya menguasai salah sebuah daripada 3 capital city kerajaan Rom iaitu - al-Quds. Dalam tahun yang sama juga, sebuah lagi capital city Rom kita kuasai iaitu Alexandria di Mesir, melalui pimpinan Amr b al-Asr. Akhir sekali, pada 1453 Masihi, kota terakhir Rom - Constatinople (kini ialah Istanbul) jatuh ke tangan kita hasil jihad tentera dan panglima perang terbaik pada zaman itu - Sultan Muhammad al-Fatih! Beliau ketika itu berumur 24 tahun! Ha!! Ni, senior 6th years kat Rusia ramai yang umoq sama ni!

Siapalah Kakashi nak banding dengan Khalid al-Walid ni! Kakashi (Naruto) ke, L (Death Note) ke, Ichigo (Bleach) ke, Hiruma (Eyeshield 21) ke, gua dah tak pandang dah! Watak khayalan sahaja, baik gua layan sirah nabawiyyah!! =P

Khalid al-Walid, Amr bin al-Asr, Jaafar b Abi Talib, Sultan Muhammad al-Fatih dan semua Muslim yang cool, hebat, bergaya, unggul ini bukan lahir tiba-tiba sahaja! Mereka lahir hasil usaha da'wah yang dimulakan oleh Rasul Allah - Muhammad saw, yang kemudian diteruskan oleh generasi Muslim sejati seterusnya. Dan, da'wah ini bukan nasihat 'touch-N-go' tau, tapi merupakan usaha yang memerlukan follow-ups, dan itulah apa yang kita namakan tarbiyah (pembentukan diri).

Bersama sahut seruan ini! Bersama kita menjalankan tugas ubudiyyah dan khilafah ini insya-Allah!

Wallahualam...

(Phew! Lega setel satu hutang.)


No comments: