Apr 24, 2009

Siapakah M. Iqbal (1877-1938)?

Kita bersaksi bahawa tiada Ilah yang disembah melainkan Allah,
Kita bersaksi bahawa Muhammad pesuruh Allah.

Jawapan daripada Wikipidea : [klik sini]

Jawapan yang jauh lebih kita percayai (daripada kitab kuning nih kami selak cari jawapan):

SIAPAKAH M. IQBAL?

Salah seorang penyair Islam agung, yang menulis pelbagai karya antaranya antologi Risalatul Masyriq, Al-Asraar war Rumuuz dan Dharbul Kalim lalu diterjemahkan ke dalam bahasa Arab oleh Abdul Wahhab Azzaam. (sebab kebanyakan karyanya adalah ditulis dalam bahasa Parsi)

ISLAMI-kah M. IQBAL?

Sebelum merujuk penulisan atau pemikiran seseorang tokoh, teramat sangatlah pentingnya kita meneliti terlebih dahulu ketelusan pemikirannya lebih-lebih lagi kalau itu tokoh Islam. Dibantainya tokoh itu pendukung kapitalisme, Islam liberalisme, feminisme dan lain-lain lagi, tak mustahil kita sendiri pun ikut terpengaruh dengan ideologinya sama ada secara sedar atau tidak. Konon, bersalut Islam, boleh blah lah! (memang kena bahasa kasar) Ingat formula ini!

ISLAM + JAHILIYYAH = JAHILIYYAH

Islam mana boleh ambil separuh-separuh ikut suka hati!! Jahiliyyah bersalut Islam nih lagi bahaya sebab dari luar konon nampak macam bagus lagi memikat hati! Jaga-jaga!!!

Kalau tengok wiki, M. Iqbal memang belajar habis abroad lah - Lincoln's Inn (law) dan Trinity College (art). Tapi, Alhamdulillah AQIDAHNYA BENAR, PEMERHATIANNYA MENDALAM dan PEMIKIRANNYA SEJAHTERA. Pendek kata, ISLAMI. [ATTN : ISLAMI tuh berkali ganda jauh lagi up daripada ISLAMIC. ISLAMI ini maksudnya, memang betul-betul pure tulen Islam, tak superficial, tak plastik, tak pura-pura].

Siapa yang endorse kata M. Iqbal ni Islami?

(a) Abul Hasan Ali an-Nadawi [klik untuk wiki], seorang pengasas institusi pengajian agama yang top iaitu Nadwatul Ulama [klik untuk wiki] di India. Kalau orang yang grad dari al-Azhar, digelar Azhari. Yang grade dari Nadwatul Ulama ni plak dipanggil an-Nadawi gituh. Abul Hasan Ali an-Nadawi telah kaji habis-habis pasal Muhammad Iqbal dalam kajiannya 'Rawa'ai Iqbal'.

(b) al-Maududi [klik untuk wiki]. Ini kalau tak kenal-kenal juga, kami di kun-rajulan menugaskan kerja rumah kepada mereka yang sedang membaca ni pi tanya sendiri kat naqib-naqibah masing-masing. al-Maududi siap puji sama M. Iqbal dalam suatu tulisannya yang dikeluarkan al-Majalatul Ba'thil Islamiyyil Hindiyyah.

SUMBANGAN M. IQBAL

Nak senarai satu-satu memang panjang. Jadi, pendek cerita, al-Maududi menyifatkan apa yang M. Iqbal buat adalah suatu yan sangat besar dalam lapangan islah yang mempunyai nilai yang tinggi dan sama sekali tidak boleh dilupakan oleh sejarah. Paling notable, di akhir hayatnya, M. Iqbal telah membongkarkan kebathilan al-Qadyani dan al-Ahmadiyah serta memberi amaran kepada masyarakat agar jangan sesekali mendekati ajaran-ajaran sesat ini.

Demikianlah sedikit sebanyak mengenai M. Iqbal, Al-Maududi dan Abul Hasan an-Nadawi. Ini memang figura besar di benua kecil India, sebuah wilayah di mana Islam pernah bertapak teguh suatu masa dahulu. Sikit punya banyak kita baca dan wiki hari ini, sampaikan kami di kun-rajulan pun ragu-ragu sama ada Datuk Shah Rukh Khan tahu ke tak sejarah tokoh tempat dia sendiri ni. Kalau tak tau, meh bak balik title tuh, bagi kitorang! =P Peace!!!

AMARAN KERAJAAN MALAYSIA : Jangan percaya buta-buta sama internet, google atau wikipedia. Mesti mau kasi kaji, gali dan selidiki dalam-dalam lagi guna sumber lain juga!

Wallahualam...

No comments: