Mar 26, 2009

tentera Allah



"Sejarah merupakan salah satu tentera Allah yang akan menguatkan hati.."

(Imam Abu al-Qasim Al-Junaid)

Bismillahirrahmanirrahim..
Selawat dan salam buat junjungan besar Muhammad saw beserta sahabat baginda,
Kita pohon perlindungan Allah daripada syaitan laknatullah.

Anonymous said...

assalamualaikum...
klu ade mase leh x smbung psal
"kakashi" islam - khalid alwalid
dlm prg mut'ah tuh???

****

A repost - Nov 19, 2008

it's whitey white!

assalamualaikum..
setelah kenyang memakan nasi goreng & mi yang dimasak sesuka hati lalu secara tidak sengaja jadi seperti mi hailam, aku melihat ke tingkap..
dapat dilihat, muka bumi sudah mula diliputi sesalji putih...
suci..

alhamdulillah! tadi call ummi & abi, menghiburkan mereka dgn kisah2 lucu dari rusia..
abi gelak memang tak boleh blah..
biarlah.. :P

lepas tuh, dengar lagu2 outlandish sambil melihat seni katanya..
aku juga cuba melatih melembutkan lidah dengan mencuba rap bahasa spain kot..
manelah tau kot2 ade rezeki, bleh aku jalan2 kat sepanyol winter ni sambil m'praktis bait2 lagu yg aku hapal!
(aku pun sendiri sebenarnya x kompem sgt tu bahasa ape..mcm spain je..)
tak kisah lah..
yg aku tau, bahasa rusia pun universal gak..
dulu time jalan2 kat kedai ZARA di sebuah shopping complex di dubai, kedengaran pembantu kedai yg lelaki sedang b'bual2 dgn pembantu kedai perempuan dlm bahasa rusia..
kat london time lintas jalan pun same gak..
kat ireland, org tu cakap bahasa mende ntah, tp bunyi cam rusia..
jadi, dengan keramah-tamahan seorang rakyat melayu b'etnik jawa, aku pun tanye die cakap bahasa rusia ke?
BUKAN! dia kate tuh bahasa mende ntah..
celtic kot..
ape2 lah...

tinggalkan soal bahasa..
aku t'bace lirik outlandish yg ada mention psl khalid al-walid..
malam tadi, aku tgh bace2 pasal palestin..
akak naqibah aku pun bukan main bagi aku mcm2 bahan psl palestin sbb insya-Allah aku akan buat pengisisan pasal palestin minggu ni..
buat pertama kalinya dalam hidup, aku bace subjek sejarah macam bace komik..
memang semalam aku masyhuk lah layan "raheeq makhtum" (sebuah buku sejarah) pasal tajuk perang mu'tah..
kalau dulu aku layan kreko, ke hape, skang tidak lagi..oh!!!

diberitakan bahawa palestin merupakan indikatif kuasa dunia..
siapa tawan palestin, dialah penguasa dunia ketika itu..
ketika zaman Rasulullah, Rom yg merupakan penguasa dunia ketika itu conquer Palestin..

(sambil merujuk fail berisi nota2 daurah etc aku yang berlabel 'Nurul Iman's Plan to Save The World')
aku bagi ringkasan mane yg penting & best je lah ek..
untuk lebih detail, bace lah mne2 buku sejarah

Tahun: 629 M aka 8H
Venue: Mu'tah
Faktor: utusan Rasulullah telah dibunuh oleh Rom

Kekuatan : 3000 Muslim lawan 200 000
Ni antara Fakta yang paling mengangakan aku..
Cuba buat nisbah, 3 lawan 200!
So, pukul rata, sorang lawan dalam 70 orang!
Cube gi tau aku mane2 manga yang ada watak leh seterel mcm tu tanpa gune ape2 ninjutsu (teknik ninja yg selalu gune mantera2 ke, teknik seru2 kuasa dalaman ke, kuasa alam ke..lebih kurang gitulah..) tp taijutsu (teknik tak de mistik2 punya..badan lawan badan)..
Isyh..Hatake Kakashi yang aku minat pun tak terel mcm tuh..
Dan dalam manga selalu nye, hero je yg gila terel, yg lain kuasa cikai2 je..cam kuasa penyembuhan luka mcm ninja medik, kuasa detect musuh ke etc..
Lagipun, manga & anime sume tuh fiksyen belaka..
Ini sirah nabawiyah dek oi!
Tak tipu punya!
Hehe..
Lagipun, kita gerenti ada tentera back up - para malaikat (antara rukun iman nih!) kiriman Allah, alhamdulillah! :P

Pesan Rasulullah : pemimpin kontijen adalah Zaid b Harithah, kalau syahid ganti Jaafar b Abu Thalib, kalau syahid juga ganti dengan Abdullah b Rawahah

Pendek cerita semua pemimpin yang Rasulullah amanahkan ni syahid satu demi satu..
Ketika sedang kusut2 tiada pemimpin, muncullah Pedang Allah - Khalid Al-Walid naik sebagai panglima!
Di battlefield itu sahaja, 9 bilah pedang Khalid Al-Walid patah! Bayangkan! Kalau Ichigo dalam Bleach, berapa kali sangat pedang Zangetsu (pedang pembelah bulan) die patah lalu tukar baru? (aku pun tak tau, sbb aku x ikut Bleach sgt..aku layan Kakashi je)

Isyh..aku kena basuh pinggan-mangkuk nih..nanti2 InsyaAllah aku sambung cite pasal Saifullah - Khalid Al-Walid nih...

Tapi serius, semalam memang best giler layan Raheeq Makhtum tuh..
nak tidur2 pun aku senyum puas sbb dah lama tak rase 'this fiery burn' yang slalunya aku rasa kalau layan manga...
****

Kepada anonymous, insya-Allah saya cuba ye! Kakashi dalam cerita Naruto dah mati. Khalid al-Walid pun dah wafat tapi, daripada Kakashi, semangat juang Khalid al-Walid lebih membakar daripada mana-mana watak tahyul dalam manga. (UMAH dah macam anti mangaka sebab sekarang ramai mangaka tulis merapu-rapu. Cuma reti nak panjang-panjangkan cerita. Macam Death Note, lepas L mati mana best dah! Jadi UMAH tak pernah khatam Death note lagi! Tak best betol! =( )

wallahualam...

3 comments:

NIAMY said...

ya.death note sggh lame tanpa L. tak payah khatam kn tak bbaloi pn...ok2 nak g bukak balik la raheq makhtum lepas last time bukak time summer lepas.er..

Anonymous said...

hmm..bez2..xsabar nak bace post ko yg bru pas ni..cite psl manga..teringat aku dlu mse kt intec ko giler comic manga..smpi krim kt aku mse aku nk kua g shopin..bgus la if ko dpt amik pngajaran dr manga tu gk..=)keep it up!!

Anonymous said...

to kak azmin: huhuhu.. kita layan kitab, kita ditch itu kreko! gagaggaga

to lea: huhuhu.. yeyeh!!! ade ke ak kirim? biaqlah.. cite zaman dolu2..

jazakillah for comments! sgt dihargai!