Mar 14, 2009

Suatu hijrah - Aku jari tengah

Dengan izin Allah aku menulis dan kau membaca,
Selawat atas utusan Allah, Muhammad saw,
Kita pohon perlindungan Allah daripada syaitan laknatullah.


Khas buat FARA. SARA. HANIS. FATTY dan NADIA (aku sayang kamu! =P) , juga buat orang lain yang juga sedang tegar melayari transisi hijrah! Moga-moga puisi spontan ini bisa membuatkan kita masing-masing berfikir dan mengambil pengajaran insyaAllah.. Kita 'enjoy!' ;P



Ah! Aku jari tengah!
Aku dijulang-julang kala dia diamuk amarah
Aku ditayang jadi isyarat bermaksud lucah
Tak siapa tahu aku gundah
Aku medium tengah
Buat mencabar tertib sopan digaris Ilah
Buat menentang qudwah hasanah seorang Rasul Allah

Aku jari tengah...
Suatu hari, dia dilanggar hidayah
Dia tekad mahu hijrah
Puji buat Allah
Aku kian hari bebas dari belenggu gundah resah
Makin lenyap amarah
Makin pudar isyarat lucah
Aku dibuat menyapu pipi yang basah
Dek disirami air mata taubah

Aku jari tengah...
Aku tahu hijrah itu susah
Saban hari pipinya basah
Lama sujudnya memohon kepada Ilah
Pohon diberi kekuatan yang tiada goyah
Mulut manusia tiada rihlah
Mengata, mengutuk tiada sudah

Bila jahat, dikata setan
Bila baik, dikata taubat sambal belacan
Ah, manusia, kau memang insan!
Lupa yang kau sendiri punya keburukan!
Orang nak hijrah pun kau tak mau kasi can!

Aku jari tengah...
Saban hari pipinya basah
Tapi Allah itu kaya dengan rahmah
Allah bekalkannya iman teguh tak goyah-goyah
Allah bekalkannya juga aku, si jari tengah
Untuk sumbat telinga kala makin bernanah
Tatkala mendengar insan berbuat fitnah
Agar dia pekak melayari hijrah!
Agar pekaknya menjana istiqamah!
Agar hijrahnya membuahkan jannah!

Wallahualam...

3 comments:

Anonymous said...

masyaAllah, poem ni best..

NIAMY said...

wah iman! its really good! love it a lot...yeah kau jari tengah.sekarang kau jadi jari untuk tekand keyboard mencari dan menulis benda yg sepatutnya.

Anonymous said...

Aku pohon perlindungan Allah drpd setan yg sering mengipas riak..

to anonymous & k.azmin,
Allah yg bg ilham..

Wallahualam..