Apr 19, 2009

Aku, Hitler dan Filem

Dengan nama Allah yang tak jemu-jemu mengampunkan hamba-hamba-Nya,
Selawat dan salam buat junjungan mulia, Muhammad saw, yang sangat mencintai umatnya,
Kita pohon perlindungan Allah daripada syaitan laknatullah.

Ketika di Berlin pada musim sejuk lepas, kun-rajulan and the gang telah menyertai 'guided tour' berbayar - Insider Tours. Kami memilih pakej Tour #2 - Third Reich Berlin (Hitler & WWII The Final Days). Memang meletuplah! Tak sia-sia teman bayor 9 euro, yop!! Encik Mike, selaku 'tour guide' menggalakkan kami yang buta sejarah ni tengok movie berkenaan anti-Hitler movement terutamanya Valkyrie (lakonan Tom Cruise yang baru ditayang tahun ini) dan filem tentang Sophie Scholl. Makanya, alang-alang dah nak cuti Hitler nih, teman telah berjaya mendownload filem-filem berkenaan beserta beberapa filem lain yang 'notable' gitu.

1) Valkyrie (2008)

Reaksi penonton: Teman agak excited kerana sebahagian tempat yang teman lawat ketika Tour #2 merupakan set penggambaran filem ini. Teman dan rakan-rakan sempat termenangis di babak-babak akhir yang heroic itu.
Aplikasi dalam kehidupan : Ideologi, Sistem hidup dan Cara Hidup (ie Deen) yang ber-ilah-kan selain Allah akan musnah dipalu oleh tukul fitrah manusia.

2) Sophie Scholl – Die letzten Tage (2005, Sophie Scholl - The Final Days)

Bahasa : Dialog sepenuhnya dalam bahasa German dengan subtitle English.
Kemantapan : Calon Best Foreign Language Film untuk Oscar 2005
Reaksi penonton : Teman dan rakan-rakan juga ada termenangis melihat babak-babak tertentu. Kami juga sempat ter-emo dengan hakim People's Court yang dengan zalimnya memaki-maki Sophie Scholl dalam bahasa German sehingga memekakkan telinga para penonton.
Aplikasi dalam kehidupan : Seseorang itu hidup bukan kerana umurnya, tetapi kerana fikrah yang diperjuangkannya. Hadis Ghulam.

3) Mongol (2005)

Sinopsis kontot : Menceritakan kisah hidup Genghis Khan, iaitu tok wan Hulagu Khan. Hulagu Khan merupakan pemimpin tentera yang menyerang kota Baghdad sehingga merudumnya Tamadun Islamiyyah Abasiyah. Genghis Khan feymes kerana berjaya menyatukan semua rakyat Monggol yang hidup nomad dan suka berperang antara satu sama lain.
Nilai senti-mental : Diarahkan oleh Sergey Budrov, direktor dari Rusia - negara tempat teman belajar sekarang. Latar tempat - Monggolia, sebuah negara yang belakangan ini feymes di Negaraku - Malaysia atas faktor-faktor politik yang diketahui umum.
Kemantapan : Calon Best Foreign Language Film untuk Oscar 2007
Reaksi penonton : Kami teruja dengan aksi berdarah yang menyembur-nyembur seperti spray serta kebrutalan Monggolians di battlefield. Tak sangka boleh tahan gak cinematoraphy dari Rusia ni.
Aplikasi dalam kehidupan : Setiap amalan itu adalah dengan niat. Niat dan keazaman yang kuat memacu kita untuk beramal!

Sebagai penutup, ingin teman quote kata-kata Mike di akhir tour kami, yang Mike quote plak daripada Mark Twain...

History doesn't repeat itself, but it does rhyme!

Wallahualam....

2 comments:

Anonymous said...

suke kata2 mike yg last~
history doesn't repeat itself, but it does rhyme!
so, which part of the key will we be?

NIAMY said...

eleh and 'the geng' la sangat,padahal akak sorang je! KAKAKAKAKKAKA =p

i wanna watch that movie,tapi malas download and malas nak tengok skali gus. iman, akk nak movie tu,nanti pass kn kat usrahmate awak bleh?

mike roxs!