Apr 11, 2009

Awak! Bukan 'Peace No War!'!

Dengan nama Allah yang membolak-balikkan hati kita,Selawat dan salam buat dai agung, Muhammad saw beserta generasi sahabat,Kita pohon perlindungan Allah daripada musuh ketat kita – syaitan laknatullah.

Awak! Sorry sangat-sangat sebab dah lama tak post entry untuk awak. Kita budget busy lah awak. Kepala kita tengah pening ni. Huhuhu.. Tapi, bila memikirkan kita dah lama tak post entry untuk awak, kita gagahkan diri juga untuk menaip! Woha! Terharu tak awak? Huhuhu.. Macam mana dengan study awak? Ibadah khusus dan ibadah umum awak untuk Allah okay tak? Tugas khilafah yang Allah wajibkan, awak dah buat tak? Sebab kita dah lama tak tulis untuk awak, sampai kita rindu bangat kat awak, kita tulis panjang-panjang tau kali ni! Sila switch on suis hati awak dan semoga awak sabar & enjoy membaca sehingga noktah terakhir Insya-Allah.

Kita nak mengadu kat awak ni. Ramai orang wish birthday kita hari tu, ada wish kita ‘semoga jadi serikandi’ lah, ‘semoga lebih gagah berjuang’ lah, dan yang tak boleh blah ‘ semoga lebih militanz’. Kita memang happy tahap maksimum lah di’wish’ sebegitu. Alhamdulillah, walaupun kita ini hingusan lagi banyak karat-karat degil jahiliyyah, usaha kita di jalan juang ini berjaya dizahirkan, sehingga mereka yang di sekililing kita ‘wish’ agar kita lebih mantap usahanya. Bukankah iman itu di-tasdiq-kan (tasdiq = benar) dengan amalan?

Namun begitu awak, ada satu isu berlegar-legar dalam minda kita – aku ini brutal sangatkah sampai orang ‘wish’ sebegitu. Bukan kita risau orang ingat kita tak cukup ayu ke, girlie ke, dan adjektif-adjektif yang sewaktu dengannya. Kita risau, dibantainya, lama-lama ada orang yang tidak kenal kita dengan baik associate kita dengan real militant, terrorist lah dan lain-lain.

Lepas kita fikir dalam-dalam, kerisauan kita itu berpunca daripada benih perang pemikiran (psycho war) yang kuffar tanamkan dalam minda kita. Ini kerja Amerika, sekutunya dan Yahudi laknatullah! Amboi, bukan main diorang laungkan ‘Peace! No war!’. Kita pun membabi-buta ikut laung sama, lepas tu, diorang jugalah yang declare war ke atas kita – Iraq, Palestin, Afghanistan, Algeria, Kashmir dan lain-lain lagi. Apakah??!!! Amboi, diorang yang beriya-iya suruh satu dunia dok diam-diam jangan perang, lepas tu diorang serang kita boleh pulak?! Ni yang gua panas ni!! Patut tukar ‘Peace! No War!’ jadi ‘Islam! Let’s jihad!’. Islam kan antara maksudnya ‘Peace’, so in other words ‘Peace! Let’s Jihad!’.

Tapi, Kuffar dan Yahudi laknatullah itu dah racuni pemikiran kita dan sinonimkan ‘jihad’ itu dengan ‘perang’. Perang seorang pencinta permusuhan berbeza dengan jihad seorang pencinta syahid. Berjihadnya seseorang kerana dia cintakan ilahnya yang agung – Allah subhanahu wa taala. Berjihadnya seseorang kerana dia cintakan sistem hidup agung – Dinul Islam. Berjihadnya seseorang kerana dia cintakan umat manusia dan ingin berkongsi nikmat Dinul Islam dengan seluruh umat manusia! Kita nak kongsi pun dah cukup baik, ada juga manusia ni yang liat benar nak terima. Maka, apabila segala cara kita dah cuba untuk ajak dia gagal, baru kita guna strategi jihad dengan senjata! Kita serang dia bukan kerana kita dendam kat dia sebab liat tak nak ikut cakap kita, tapi kita sayangkan dia, dan kita ingin dia sedar!

Analoginya mudah. Sebuah rumah terbakar dan 2 orang penghuninya tidur mati. Salah seorang terjaga dan kerana cinta kasihnya dia terhadap roommate nya yang memang haram susah nak bangun tidur, dia guna segala cara yang terdaya untuk kejutkan roommate-nya. Kerana dia ingin housematenya itu selamat! Dia bagi penampar berdas-das ke, seret dia keluar rumah ke, dan lain-lain. Biar roomatenya sakit sekarang, jangan sampai sakit terbakar melecur lalu mati. Semudah itu! Itulah kita! Kita mahu sedarkan semua orang dari bahaya api neraka, maka kita guna segala cara yang terdaya untuk bangunkan umat manusia!

Saidina Ali r.a. telah ikut berjihad di suatu medan perang. Dan ketika dia hampir menamatkan riwayat seorang musuhnya di battlefield itu, musuhnya itu meludahnya. Ali ra lalu tidak jadi membunuh musuhnya, kerana khuatir kalau-kalau niatnya itu berubah daripada JIHAD KERANA ALLAH kepada DENDAM TERHADAP PELUDAHNYA. Betapa mulia dan suci hati seorang pejuang jihad, seorang pencinta syahid.

Jadi awak, kita ini harus jadi sebegitu – pejuang jihad, pencinta syahid. Jangan jadi bacul, tak mahu share nikmat Dinul Islam dengan orang lain. KUN RAJULAN! (Jadilah anak jantan!) Sungguh, ‘rijal’ itu secara literalnya bermaksud pemuda dan secara ma'nawinya membawa maksud pendukung, pejuang dan kata-kata yang sinonim dengannya. Namun, biar kita ini perempuan, biar kita ini tua bangka kerepot berkedut, selagi mana kita ini Muslim sejati, kita tetap perlu kekal menjadi 'rijal', pendukung & pejuang di atas jalan jihad dan jalan da’wah sampai syahidnya kita di atas jalan juang! Takbir!!!

Okaylah awak. Kepala kita dah pening benar ni. InsyaAllah kita tulis untuk awak lagi ASAP! Jaga Iman, jaga Islam! ‘Islam! Let’s Jihad!’ =P

With lots of love,

XOXOXOXO

Wallahualam..

P/S : Kepada semua peng’wish’ birthday kita, Jazakumullahu khairan kathiran! Kita sangat menghargai kata-kata pembakar semangat itu! Moga kita semua kekal di atas jalan juang ini sehingga syahidnya kita insya-Allah! =P

2 comments:

sarahnabila said...

salam..wah..skian lme bc blog kaw, ney cmmnt 1st aku eyh? hee.. aku sgt3 ske analogi yg 2 org dlm rmah tbakar tuu!~ sungguh menyentuh hatiku~heee..jzkk iman sygku~

Anonymous said...

salam..
sayangku sarah (nada telenovela latino yg di-dub)
ko nih mmg peminat analogi ek??
hmm.. leh kite publish antologi analogi..
waiyyaki!! terima kasih kembali kerana mengomen! =P