Apr 21, 2009

Cerekarama

Dengan nama Allah yang Maha Mengasihani,
Selawat dan salam buat Muhammad saw yang mencintai umatnya,
Kita pohon perlindungan Allah daripada syaitan laknatullah.

Babak 1:
Alkisah, melawatlah seorang kawan ekoran kita ini dilanda pening-pening mahu demam. Ketika datang, sempatlah dia menunjuk kepada kita akan tertunggang-baliknya artis-artis Malaysia, yang lebih barat daripada barat. Kami semua pakat geleng kepala. Dan, terjumpalah oleh kita akan blog tabloid pasal artis-artis Malaysia, boleh jadi 'easy and quick' source.

Babak 2:
Alkisah, melawatlah kita akan blog SaifulIslam. Berceritalah Abu Saif dalam salah satu entrinya akan drama Ihsan, di slot Cerekarama TV3. Maka, membufferlah kita buat sekian lama.

Babak 3:
Alkisah, bepergianlah kita menuju taman-taman syurga. Bergembiralah kami dengan himpunan hadis-hadis dari Riyadus Salihin di bawah tajuk Taubat. Kekeringanlah tekak kami meng-dictate akan hadis-hadis itu.

Babak 4:
Alkisah, sekembalinya kita daripada taman syurga, menontonlah kita akan Cerekarama yang dibuffer itu. Eh! Pelakon itu bukankah yang dihighlight oleh teman kita yang menziarahi kita siang hari tadi itu? Lantak pi dialah. Seperti kebiasaannya kita, ada sahaja babak-babak sadis mahupun serius drama Malaya yang buat kita agak tertawa. Ihsan temanya anak derhaka, lebih kurang cerita Hingga Hujung Nyawa. Sejurus tamat menonton, terhantuilah oleh kita akan persoalan-persoalan:

1) Allah itu Maha Penyayang dan Maha Understanding. Dalam Ihsan, watak Nordin itu sudah mula insaf, tetapi by the time dia bertemu ibunya, ibunya dah meninggal. Digambarkan lagi, matinya si Nordin itu penuh azab - sakaratul maut yang ngeri, jenazah busuk ketika dimandikan, keranda jenazah berat dan kubur tak muat-muat. Mungkin mak pak Nordin tak tau yang lama sebelum dia pulang ke kampung, dia dah nyesal habis dah tapi tak balik-balik sebab malu dekat mak pak dia. Dalam hadis berkenaan pembunuh yang sudah membunuh 100 orang dan dalam perjalanan berhijrah ke suatu kampung untuk mulakan hidup baru, dia mati di tengah jalan. Tapi, sebab Allah itu Maha Understanding, pembunuh itu diampunkan. Untuk cerita lanjut, boleh rujuk Riyadus Salihin sendiri di bawah tajuk Taubat. Pointnya di sini, Penyayangnya dan Understanding-nya Allah itu jauh lebih agung dan ulung daripada sifat penyayang dan understanding mana-mana manusia!

2) Tergarulah kita akan kepala yang tiada gatal. Tak dak modal lain ka? Drama Melayu suke benor kisah anak derhaka ni kat mak pak, bila lagi nak buat drama hamba Allah yang derhaka kat Allah? Yang derhaka dengan tak jalankan tugas ubudiyyah dan khilafah? Kalau sedangkan anak derhaka dekat mak pak azabnya sudah sebegitu, inikan plak azab kita-kita sebagai hamba yang derhaka sama Pencipta... Tuan direktor, skrip writer, pikir-pikirkan..

Sekian coretan larut malam apabila pening tiada lagi...

Wallahualam....

1 comment:

lea yana@Dr.Nur Liyana said...

salam..
akhir2 tu kite nak tergelak la..
mmg btol ckp ko tu..
kpd tuan direktor dan pengrah..
bile nak wat drama yg de kaitan azab jika mnjadi manusia yg ingkar dgn perintah dan lrgn yang Maha Esa..??
huhu..