Mar 29, 2009

Awak! Bukan untuk awak tau!

Dengan nama Allah yang Maha Penerima Ampun dan Taubat,
Selawat dan salam buat junjungan besar, Muhammad saw,
Kita pohon perlindungan Allah daripada musuh nyata - si syaitan laknatullah.
Moga-moga hadirnya kita di hadapan skrin menatap post kali ini dihadirkan sekali dengan hati kita, insya-Allah..
Kerana fahamnya itu letak di hati, bukan di otak..

Anonymous said...

Assalamualaikum.
minta share camne jadi
doktor buleh wat dakwah
selain "gososk-gosok" jer?



Teristimewa buat sahabat kita ini yang terpanggil untuk berbakti buat deennya,
Teristimewa buat sahabat kita ini yang ternanti-nanti akan jawapannya,
Teristimewa buat sahabat kita ini yang dianiayai Iman kerana lambat beri jawapannya,
Teristimewa buat sahabat kita ini yang seharusnya Iman pohoni kemaafan atas silapnya diri ini,
Moga kau dikentalkan lagi semangatnya untuk menabur bakti buat tegaknya Islam!

Amaran awal kerajaan Malaysia!
Insya-Allah ini bakal jadi pos terpanjang di kun-rajulan. Afwan gagal ringkaskan sebab kami rasa semua point-point ini penting untuk diadun dan diulang. Sebarang aduan boleh dipaparkan di bahagian komen-mengomen insya-Allah! So, mari bermujahadah and read till the very last full stop!

****
Awak! Hari tu lepas kita buat blogpost khas untuk awak, kita masak lauk favourite awak - ayam masak kerutuk, siap pakai resepi mak awak lagi tau! Jadi!!! =P Silap-silap hari bulan nanti, elok-elok kita nak masakkan untuk awak, dah terhabis sebelum sempat bagi kat awak!!! Sebab kita bedal sorang-sorang!! Woha!! Awak! Lepas post yang hari tu, yang kita buat khas untuk awak tu, ramailah pulak buat spekulasi liar siapa awak ni. Suka hati kita dengan awak lah kan? Awak wujud entah tidak pun diorang bukannya tahu. Allah sahaja yang tahu. Hihi.. =P

Awak! Ada yang bertanya kat kita selain daripada gosok, bagaimana bisa seorang doktor itu berdakwah. Teringat kita dekat awak, sebab awak insyaAllah bakal jurutera. Awak deal dengan besi keluli (sebab awak kan amik aerospace engineering =P), jadi adakah punya peluang untuk awak berdakwah kepada manusia seperti mana terbuka luasnya peluang ini buat saya dan doktor-doktor yang lain? Tak bestlah kalau peluang awak sempit semata-mata sebab awak kerja dengan machines, sebab nanti awak tak dapat jadi teman seperjuangan saya. Hihi.. =P

Awak! Alangkah tidak seronoknya andai peluang dan potensi dakwah itu hanya buat para tabib, tapi bukan buat jurutera? Apakah Allah beza-bezakan peluang dan potensi dakwah ini buat para tabib, para jurutera, para peguam, para guru hatta para suri rumah? Jawapannya tentu sekali, TIDAK! Sebab baik jurutera, baik doktor, baik guru tadika, masing-masing namanya manusia. Dan kerana kita ini manusia-lah, maka kita tak boleh lari dari 2 tugas utama kita - ubudiyyah dan khilafah.

Awak! Kerana kita ini hamba abdi Allah, kita WAJIB memusatkan segala gerak geri, hirup nafas dan degup jantung kita hanya kerana dan hanya untuk Allah.
Awak! Kerana kita ini khalifah kepada seluruh alam semesta, maka WAJIB kita memakmurkan dan memimpin dunia ke arah kesejahteraan Islam! Maka, sudah terang trang-tang-tang, sebagai khalifah, WAJIB kita laksanakan perintah amar ma'ruf nahi munkar! WAJIB kita ajak orang kepada kebaikan, dan larang buat kejahatan!

"Kamu (umat Nabi Muhammad) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh yang ma'ruf, dan mencegah yang mungkar, dan beriman kepada Allah..."
(Ali Imran 3:110)

Awak! Makanya, dah terang lagi bersuluh dek spotlight bahawa MEMANGLAH SANGAT-SANGAT WAJIBNYA kita, awak, yang bertanya soalan dan yang membaca ini menjalankan Amar Maaruf Nahi Munkar aka Da'wah (selepas ini hanya akan diringkaskan kepada AMNM sebab jari kita ada melecur sikit masak kerutuk hari tu. Sakit tau jari kita taip panjang-panjang.. =P). AMNM adalah satu amanah dan tugas yang jauh gila-gila lagi susah dan berat daripada ambil UPSR. Pastinya teknik dan strategi AMNM jauh gila-gila lagi strategik, kompleks dan teliti daripada teknik menjawab UPSR. Tak begitu, awak?

Awak! AMNM ini merupakan amanah kita sepanjang hidup sampai mati. AMNM ini kerja constant! Tapi, kerja sebagai doktor, sebagai pelajar, sebagai jurutera, sebagai juruwang di pasaraya, hanyalah sementara. Boleh jadi kita sebagai pelajar dipanggil balik oleh kerajaan akibat universsiti tak diiktiraf. Boleh jadi kita sebagai doktor digantung lesen sebab tertinggal gunting dalam usus pesakit masa operation. Boleh jadi kita dibuang kerja sebab pasaraya bangkrap. Boleh jadi juga kita dah tua, lalu bersara, makan duit pencen dan main-main sama cucu-cucu. Tapi, kita tak boleh dibuang kerja atau bersara daripada kerja AMNM.

Awak! Jadi bagaimana kita, awak, yang bertanya dan yang membaca ini boleh berAMNM dengan constant tak kira kerja apa (doktor ke, jurutera ke, dan lain-lainlah) dan juga tanpa mengira status pekerjaan kita (dibuang kerja, pencen, pengganggur dan lain-lain)? Mesti ada rangka jawapan yang general untuk penuhi tuntutan setiap situasi ini. Berikut, insya-Allah antara beberapa strategi untuk kita AMNM insya-Allah:

1) Kita mesti cari apprentince yang boleh teruskan kerja kita untuk cari dan cari apprentice supaya ramai orang sama-sama kerja untuk Islam!

Kalau doktor, boleh cari daripada kalangan patient sebab patient memang percaya cakap doktor! Juga kepada masyarakat sebab masyarakat pandang tinggi doktor ni! Kita explain kepada dia dengan penuh semangat akan masalah umat kita - Palestin, Iraq etc.. Kita explain lagi "kalau bukan kita-kita ni, sapa lagi nak tolong Islam? Ingat Allah nak kasi Islam tuh menang mudah ka? Nabi Muhammad yang kekasih Allah itupun pun kena baling tahi, kena baling batu, kena turun ke medan perang bersusah-payah untuk AMNM. Nak harap PBB, IMF tolong Islam? Mimpilah kau!!! Menjahanamkan kita lagi adalah!!" Lebih kurang begitulah..

(P/S : dinasihatkan agar AMNM kita kepada para pesakit yang menggunakan teknik penerangan secara bersemangat ini tidak dijalankan ketika kita sedang ambil Blood Pressure dia. Sebab, dikhuatiri pesakit itu pun berkobar-kobar semangatnya sampai mempengaruhi BP dan kita tak dapat BPnya yang sebenar.)

2) Kita mesti buat follow-ups (aka tarbiyah) untuk bentuk diri dia jadi apprentince yang hebat!

Kepada bakal doktor, lepas kita dah pom-pang-pom-pang dekat pesakit itu, kita offer kat dia untuk datang ke taman-taman syurga yang BERSISTEM supaya kita boleh bentuk hati dia menjadi apprentince yang hebat!! Sebagai cadangan, kita boleh tubuhkan persatuan di klinik kita seperti 'Persatuan Bekas Pesakit Muslim Klinik kun-rajulan'. Dan, kita tiap-tiap hari Ahad buat konon-konon meeting, tapi sebenarnya kita buat taman-taman syurga Nak tarik orang lagi, kita boleh promote, mana-mana ahli persatuan yang aktif akan dapat diskaun rawatan 15% ke, supplemen Ginkgo percuma setiap bulan dan lain-lain lagi. Woha!! =P

3) Paling penting dan paling utama, kita pun sendiri mesti berada dalam sistem tarbiyah sebelum kita tarbiyah orang lain! =P

Khas buat bakal-bakal doktor yang insya-Allah grade dari Moscow, jika anda masih belum berada dalam sistem tarbiyah, jangan risau! PPIM-Moscow ada menyediakan RUBY dan CROWD, iaitu aktiviti taman-taman bunga kelolaan Biro Da'wah dan Tarbiyyah kami! Buzz YM id ini : ppim_msc.
Ataupun, hubungi kami di kun-rajulan melalui YM id : ichiruma_shikaka
Kami di kun-rajulan akan cuba menolong anda insya-Allah! =P

Awak! Jari kita makin sakit lah pulak awak! Kita nak pergi sapu gel aloe vera lah kat jari kita, sebab gek tuh ada cooling effect! Ala-ala carburetor gitu! Kita minta izin dulu tau awak! Apa tunggu lagi! Cepat-cepatlah jalankan kerja awak tau - AMNM! =P

Sayang awak!!! Jangan nakal-nakal tau! Allah nampak!

With lots of love,
XOXO <3
P/S : Awak! Post kali ini khas untuk orang yang tanya kita tu tau. Bukan khas teristimewa untuk awak. Sebab tuh tajuk dia - "Awak! Bukan untuk awak tau!". Jangan jeles tau..Hihi.. <3

*****

Wallahualam..

7 comments:

Anonymous said...

salam...
sayalah antara yang brtanya ttg 'awak'
ha!! tetibe terfikir.. iman!! entah2 anon ni x wujud pun!! ko lah anon yek?? cepat cakap iman!!

cahayakegiranganku said...

salam iman.ha ye gak tuh nadh. iman nih besela die, suke nih jd manusia byk watak..hehe..jgn marah iman yek..syg ko!!!hehe...:)

lea yana@Dr.Nur Liyana said...

salam..iman..lawakla ko ni..mmg sweet..hehe..iA kite pcaye ade nye 'awak' tu dlm hidup mu nt..amin..hehe=D

Anonymous said...

assalamualaikum

terima kasih atas surat awak
dah jelas n clear lar sket
ape nak wat,
ape matlamat,
maybe lepas ni awak n saye
kene jarang jumpe kot.
kite jumpe kat taman2 Allah jer.
moge tangan awak cepat sembuh
leh cite kat saye plak pasal
"kakashi" Islam awak tu.

Anonymous said...

kanan tersuluh sudah
kiri terungkap indah
mana lagi akan kau langkah?

kanan..perlu berdakwah,
bersulam ukhwah,
berbekal hikmah,

kiri..bergelumang rehlah,
bertopeng indah,
dikaburi helah,

mana pula akan kau langkah?

kanan ternampak payah,
kiri terlihat mudah,

susah dalam redha Ilah
mudah dalam murka Allah,

mana pula akan kau langkah??

kira "sukar" bagimu gundah,
ingat!!
"mudah" itu akan punya sudah..
kira "sukar" bagimu musibah,
jangan ingat "mudah" itu maslahah..

hidup memang payah,
baik yang susah,
mahupun yang mudah,
jadi,
ke mana kaki melngkah?
fikirlah dengan hikmah...

*p/s: 90:4

~Суара Табир~ said...

erm..'awak' adalah 'awak',
kalau teringin, awak pun bole jadik awak..
hohoho~ penin2..
slamat berkarya smbil berdakwah aka SBSB aka SB2 Iman
~Wallahualam~

Anonymous said...

assalamualaikum..
jazakumullahu khairan, ya ukhti wa the others..
atas komen-komen yang sangat membina..

buat farahin dan nadirah:
tak dapeklah aku nak nyamar jd anonymous.. nak wat entry post sikit nye susah, inikan plak nak komen post sindri, siap bersajak2 lagi.. hihihih... peace! kn unit perisikan dh bersara! so let UFO be UFO! =P

to lea:
len mcm je 'awak' tuh.. hohoh.. insya-Allah.. any hal contact pak cik zalzilah rashidi ek! gagaggaag..

to anonymous:
insyaAllah akan kita jumpa di taman-taman syurga milik Allah kat dunia ni, dan kat real syura nanti di akhirat sana! insya-Allah.. semoga jelas matlamat, cara fikir dan cara kerja! dah jelas kalau tak buat AMNM pun tak best jugak! so, let's work together! insya-Allah!

to Tepak Sireh:
selamat SB2 buat awak juga insyaAllah!